úterý, 31. březen 2020

Ochromené operní scény v Evropě a jejich nové iniciativy v době karantény

Napsal(a) 

Quartetto Dafne v benátském Teatro La Fenice, foto Gran Teatro La Fenice Quartetto Dafne v benátském Teatro La Fenicefoto: Gran Teatro La Fenice

Jak vypadá operní provoz během karantény na jiných renomovaných scénách v Evropě, kromě Bavorské státní opery a opery v Curychu, o nichž již Harmonie přinesla kratší zprávy? A jaké nové iniciativy vznikly? K operním scénám v Británii, o kterých jsem již psala 26. března, musím ještě přidat English National Operu v Londýně, která zavřela dveře 20. března. Zrušena byla proto zbývající představení nové inscenace Figarovy svatby, navíc nová inscenace Rusalky (v angličtině). Opera North v Leedsu je uzavřena do konce dubna.

Proslulá Glyndebourne Festival Opera v hrabství East Sussex v jihovýchodní Anglii, která nedostává od státu žádnou subvenci, oznámila 27. března (mj. světového Dne divadla), že letos nemůže přivítat diváky tak brzy, jak by si přála (letní program této scény obvykle běží od května do srpna). Diváci však mohou již teď zhlédnout zdarma Únos ze serailu prostřednictvím streamingu. Další „pozoruhodné“ plány budou údajně ohlášeny v nejbližších dnech.

A Garsington Opera, v roce 2011 umístěna do Wormsley Estate, sídla rodiny Getty (v půvabné krajině pod Chiltern Hills, asi hodinu cesty od Londýna) byla letos donucena zrušit celou letní sezónu; v současné době vždy probíhají zkoušky, a to nejen hudební, a ty nejsou během karantény vůbec možné. Padly proto Verdiho opera Un giorno di regno, Mozartův Mitridate, re di Ponto, Fidelio a bohužel i nová inscenace Rusalky (v češtině). Diváci však mohou zhlédnout zdarma přenos tamější úspěšné inscenace Prodané nevěsty.

Publikum v britských divadlech a koncertních síních tvoří z velké většiny zdvořilí a kultivovaní občané. V běžném životě v zemi je však nyní smutnou pravdou, že určitá, naštěstí jen malá, část místních obyvatel se nechová zodpovědně a nová pravidla nedodržuje; podle posledních zpráv byli dokonce napadeni – verbálně i fyzicky – zaměstnanci některých supermarketů, ba i policisté.

 

Podle zpráv z 24. března uložila francouzská policie do té doby víc než 91 000 pokut.

 

Ve Francii je karanténa, která byla v zemi uvalena 16. března na 15 dní – a kterou část obyvatelstva nejprve brala spíš na lehkou váhu – nyní rozšířena do 15. dubna. Poslední opatření jsou drastická: chce-li občan vyjít z domu, musí na speciálním formuláři, který musí po vyplnění vzít s sebou, uvést nejen své jméno, bydliště a datum narození, ale i kolik času stráví mimo dům (povolená vzdálenost je pouze 1 km). Pokuta za přestupek činí 135 Euro – a pokud občan spáchá nový přestupek během 15 dnů od prvního, další pokuta je 1500 Euro. Podle zpráv z 24. března uložila francouzská policie do té doby víc než 91 000 pokut.

Opéra national de Paris, foto ONP Opéra national de Parisfoto: ONP

Pařížská opera vydala na svých stránkách kusé oznámení, že je povinna zrušit všechna představení inscenací George Balanchine, Manon, Don Giovanni, dále inscenace baletní školy od 25. do 30. března, muzikál Midi plánovaný na 12. dubna na scéně Palais Garnier, balet Alana Luciena Øyena, plánovaný na 14. dubna až 11. května 2020, Das Rheingold, plánováno na 2. až 15. dubna, a všechna představení, koncerty a workshopy plánované do Amphithéâtre a do Studia Bastille do 15. dubna. Nebudou pochopitelně možné ani prohlídky obou divadel. Scéna nicméně poskytuje sedm představení a koncertů online: z oper jsou to Don Giovanni a Les Indes galantes, z baletů Labutí jezero a Giselle, a dále tři orchestrální koncerty (na jejichž programu jsou pouze Čajkovského symfonie).

Opéra de Lille zrušila všechna představení od 13. března, a brzy poté zrušily provoz i další regionální scény – Opéra de Dijon, Opéra de Marseille, Opéra du Rhin, Opéra de Lyon a Opéra de Nancy. 16. března zrušil všechna představení (včetně nové inscenace opery Platée) Théâtre du Capitole v Toulouse, až do 4. dubna. Opéra National de Bordeaux oznámila 23. března, že zůstane uzavřena až do 30. dubna.

 

Tady se lidé chovají, jako by se nic nedělo. Holanďané mají velmi nonšalantní povahu…

 

V Holandsku vláda – podobně jako ta britská – nějakou dobu poněkud otálela se zavedením striktních opatření proti koronaviru. Jak si posteskla 16. března moje bývalá studentka, slovinská sopranistka, která žije s rodinou poblíž Amsterodamu, „Ostatní země jsou v totální karanténě, tady se lidé chovají, jako by se nic nedělo. Holanďané mají velmi nonšalantní povahu … Jsou nedbalí, odkašlávají, jako by se nic nedělo. Nikdo nenosí roušku. My v podstatě zůstáváme doma. Školy byly zavřeny včera, ale vláda velmi váhala, než toto opatření vyhlásila. Obchody jsou prozatím otevřené, ale restaurace a bary musí být zavřeny.“ Až do pátku 27. března proto nebylo jisté, které inscenace budou na přední holandské scéně De Nederlandse Opera odvolány. Premiéra Die Frau ohne Schatten byla sice zrušena, ale nějakou dobu se ještě stále uvažovalo alespoň o koncertním provedení opery; sólisté z plánované inscenace Carmen zkoušeli doma.

27. března večer jsem se však dozvěděla, že DNO údajně v podstatě zrušila zbytek sezóny, a pokouší se nyní posunout některé inscenace na podzim. A až v sobotu 28. března uveřejnila DNO zprávu na jejích stránkách, že provoz v divadle je zrušen do 6. dubna. Dosud jsem však nedostala žádnou zprávu od vedení scény, bude-li přesunuta i nová inscenace Rusalky, do které jsem byla angažována jako česká jazyková poradkyně – a tuto inscenaci s hvězdným obsazením, a se slavným orchestrem Concertgebouw, má dirigovat Jakub Hrůša… Zkoušky mají začít 28. dubna. Nezbývá než čekat na oficiální zprávu z divadla. Holland Festival, v jehož rámci se inscenace koná, zatím nebyl zrušen, avšak vedení upozornilo na jeho stránkách, že neustále sleduje opatření vlády, a bude-li karanténa prodloužena, některé koncerty a představení budou muset být zrušeny.

Holandská De Nationale Opera, foto DNO Holandská De Nationale Operafoto: DNO

V Itálii, jak ví celý svět, je situace katastrofální, a k předním operním scénám a festivalům, které jsou kvůli karanténě uzavřeny, patří La Scala v Miláně, Teatro Regio v Turíně, Teatro Petruzzelli v Bari, Teatro Lirico v Cagliari, Teatro dell’Opera di Roma, festival Maggio Musicale Fiorentino ve Florencii, Teatro Massimo v Palermu, Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě, La Fenice v Benátkách a Teatro Carlo Felice v Janově.

La Scala vysílá prostřednictvím streamingu různá představení, gala premiéry a dokumentární film o této nejslavnější italské scéně již delší dobu. K dalším scénám nyní patří mj. Teatro Massimo v Palermu – to poskytuje na vyžádání několik koncertů a posledních operních inscenací natočených naživo (momentálně k nim patří Madam Butterfly, La traviata, Lazebník, Komedianti a Sedlák kavalír). Divadlo slibuje i další představení. Teatro Regio v Turíně zveřejnilo na YouTube kanál Opera on the Sofa, kde zpřístupňuje archivní inscenace tohoto historického divadla (první operou byl Nabucco, z února 2019). Opery i balety nabízí i Teatro Carlo Felice v Janově (Traviata, Trubadúr, Aida a Lucia di Lammermoor).

Zatím se neví, zdali bude ohrožena i budoucnost řady italských divadel. Navíc došlo v Itálii mezi tisíci obětí koronaviru k několika i na poli hudby. Jak oznámili intendant La Scaly Dominique Meyer a její ředitel Riccardo Chailly 13. března, obětí koronaviru se stal ve věku 62 let Luca Targetti, který pracoval s touto scénou po 13 let; nejprve zodpovídal za nábor zpěváků, pak za mezinárodní vztahy, než se nakonec vrátil do agentury, kde svou kariéru začal. Oplakala jej řada mých italských i amerických přátel, ať renomovaní umělci nebo ti mladí, jež doprovázel v prvních krocích jejich kariéry, a kteří poznali zblízka jeho kompetenci, citlivý přístup k věci, morální podporu a smysl pro humor. Pamatuji se na něj i já z roku 2006, kdy jsem v La Scale pracovala jako česká jazyková poradkyně v inscenaci Káti Kabanové, kterou dirigoval John Eliot Gardiner. A 26. března se stal další obětí viru významný a kdysi populární basista Luigi Roni ve věku 78 let.

Karanténa je uvalena do začátku dubna; někteří bývalí kolegové, kteří žijí poblíž Florencie, však očekávají, že bude prodloužena až do konce dubna. Italští muzikanti se však ani tváří v tvář hrůzné situaci nevzdávají: vysílají koncerty ze svých domovů, zpívají na balkónech, pořádají sbírky atd.

 

Nemocnice Sacco v Miláně se stala symbolem odhodlání a nesobeckosti
zdravotnických pracovníků.

 

Mezi řadou organizací, které vyvíjejí podobné nejrůznější iniciativy, je i mladý festival New Generation ve Florencii, který je zaměřen na poskytování příležitosti především mladým umělcům. 25. března zahájil pořad Action Station, v jehož rámci se denně konají patnáctiminutová vysílání na Instagramu; běží každý pracovní den v 16 hodin. Denní vysílání „Regeneration Broadcasts“ přináší řadu operních zpěváků nové generace, instrumentalistů, jazzmanů a dalších umělců. Společně s talentovanými mladými hudebníky italské asociace Musica con le Ali získává festival finanční prostředky pro nemocnice v Lombardii; zaměřuje se zejména na nemocnici Sacco v Miláně, která je v popředí boje proti koronaviru – a (jak píše vedení festivalu na jeho stránkách) „stala se symbolem odhodlání a nesobeckosti zdravotnických pracovníků“. Nicméně na Sicílii již došlo k sociálním nepokojům, a po útoku na supermarket v Palermu nyní policie kontroluje nejdůležitější nákupní centra v několika městech, zejména po poplachu ohledně dalších možných pokusů o rabování.

Vídeňská státní opera, foto Wiener Staatsoper Vídeňská státní operafoto: Wiener Staatsoper

V Rakousku je vídeňská státní opera je uzavřena od 13. března do 2. dubna. Otevřela však své archivy živých přenosů, takže milovníci hudby a baletu na celém světě se budou moci těšit z operních a baletních představení uvedených mezi lety 1994–2019. Od neděle 15. března do 13. dubna vysílá scéna nahrávky prostřednictvím své streamovací platformy po celém světě zdarma. Streaming začíná pravidelně v 19 hod., ojediněle v 20 hod. (Růžový kavalír) a v 17 hod. (Ariodante, Parsifal); přenosy jsou přístupné po 24 hodin. Výběr – ve hvězdných obsazeních a pod taktovkami prvotřídních dirigentů – je opravdu pestrý: Das Rheingold, Falstaff, Tosca, Popelka, Siegfried, Nápoj lásky, Götterdämmerung, Roméo et Juliette, Figarova svatba, Die Frau ohne Schatten, Peter Gynt, Bohéma, Elektra, Sen noci svatojánské, Liška Bystrouška, Ariodante, Parsifal, Die Feen, Sylvia a Růžový kavalír. Dvě představení jsou ve zpracování pro děti (Popelka, 4. dubna, a Die Feen, 11. dubna). Bystrouška (z 11. dubna 2016, pod taktovkou Tomáše Netopila) je na programu 7. dubna. Ve třech představeních zpívá Adam Plachetka (24. března – Nápoj lásky ze 26. února 2017; 27. března, jako Figaro ve Figarově svatbě, představení z 15. září 2017 a 3. dubna, znovu jako Figaro, z 25. listopadu 2014). Nenechte si ujít zbývající přenosy!

 

Vzhledem k tomu, že Gilda má dovoleno opustit dům jen k návštěvě kostela, je hrdinka Rigoletta na současný požadavek společenského distancování obzvlášť dobře připravena.

 

Ačkoli je vídeňská Volksoper zavřena do 13. dubna, ukázala humor v rámci programu JungeVolksoper@home Gilda home alone (Gilda sama doma). Jak stojí v doprovodném textu, vzhledem k tomu, že Gilda má dovoleno opustit dům jen k návštěvě kostela, je hrdinka Rigoletta na současný požadavek „společenského distancování“ obzvlášť dobře připravena. Milostný příběh z jedné z nejpopulárnějších italských oper sdílí s publikem online americká sopranistka Rebecca Nelsen. Zrušena byla i všechna představení opery ve Štýrském Hradci, až do začátku dubna 2020. O prodloužení stávajících opatření bude rozhodnuto na základě dalších vládních rozhodnutí a doporučení ministerstva zdravotnictví. Dveře uzavřel do 13. dubna i Landestheater Linz.

Ve Švýcarsku je jedna z předních švýcarských scén, Grand Théâtre v Ženevě, uzavřena do 19. dubna. Vzhledem k tomu, že musely být zavřeny i různé dílny na výrobu kulis, kostýmů apod. a zkoušky již nemohou probíhat, musela scéna až do poloviny června zrušit inscenace Voyage vers l’espoir (skladatel Christian Jost), Electric Dreams (nová opera australského skladatele Matthewa Schlomowitze), Popelka (režie Laurent Pelly; ten byl podle posledních zpráv donedávna v Tokiu, kde však byla od 24. března všechna představení jeho inscenace Händelovy opery Giulio Cesare také zrušena) a balet Ce qu’il nous reste. Inscenace Messiaenovy monumentální opery Saint François d'Assise, plánovaná na 26. června až 5. července 2020, zatím v programu zůstává. Recitál, na němž měl vystoupit francouzský barytonista Stéphane Degout, byl odložen na 7. června 2020; v současné době se zvažuje odklad koncertu Natalie Dessay z 26. dubna 2020; recitál tenoristy Iana Bostridge 13. května 2020 je zatím v programu zachován (až do dalšího oznámení).

Z Curychu píše Martina Janková: „Ještě jsem zvládla koncerty s Cleveland Orchestra v Severance Hall v Clevelandu (Mendelssohn, 'Hör mein Bitten' a 'Lobgesang', dirigoval Franz Welser-Möst) do 8. 3. a poté byly všechny koncerty tohoto orchestru a turné do Abú Zabí a Vídně odřeknuty. 10. 3. jsem ještě odzpívala písňový večer pro ambasády Švýcarska, Švédska, ČR a Rakouska v New Yorku a pak byly i ty kvůli koronaviru zavřeny.“

Opera v Curychu, foto Opernhaus Zürich Opera v Curychufoto: Opernhaus Zürich

Veškerá operní a baletní představení v Curychu od 14. března do 30. dubna byla zrušena – Otello, La bohème, Arabella, Čardášová princezna, Coraline (nová opera pro děti z pera britského skladatele Marka-Anthonyho Turnage), Aida a premiéra nové inscenace Haydnovy opery Il mondo della luna. Prestižní curyšská scéna se nicméně přidala k současné iniciativě řady orchestrů a operních divadel v mnoha zemích, které se rozhodly v souvislosti s karanténou streamovat zdarma vybrané koncerty a představení. Od 27. března až do 1. června nabízí scéna záznamy několika inscenací, včetně Bergova Vojcka, Verdiho oper Nabucco a Rigoletto, Belliniho Capuleti e i Montecchi a Verdiho Requiem ve spolupráci s curyšským baletem, jakož i několik dalších baletů.

16. 3. byl v zemi vyhlášen výjimečný stav, ale do 14. 3. hrála opera za sníženého počtu míst na 900. Protože se hrálo tak dlouho, máme v ní případy koronaviru. Od 17. 3. bylo zakázáno shromažďování nad 5 osob a byly navíc zavřeny všechny restaurace, kina, kadeřnické a kosmetické služby, posilovny apod. Švýcarští, němečtí a rakouští pořadatelé odříkají představení a koncerty do konce května. Počítá se s tím, že se nebude hrát do léta. I letní festivaly jsou ohroženy. Moje rodina ve Švýcarsku a ČR je v pořádku. Srdečně zdravím a přeji pevné zdraví a nervy,“ ukončila svou zprávu výstižně Martina.

 

V době, kdy většinu hudebníků v Evropě čeká – pokud nenajdou nové zdroje příjmů – snad až 6 měsíců bez výdělku, platí ještě víc úsloví, které existuje v nejrůznějších obměnách snad v každé evropské zemi – Nutnost je matkou vynalézavosti.

 

Ty budeme v nadcházejících týdnech a měsících potřebovat všichni… Operní a koncertní provoz je ochromen v celé Evropě, a i některé známé scény stojí před nejistou budoucností – ženevská opera přiznala na svých stránkách otevřeně, že pandemie pro ni znamená velkou ránu.

Diváci na celém světě ovšem mohou zhlédnout alespoň doma – a zdarma – prvotřídní představení z nejslavnějších evropských operních scén, a jak je vidět, výběr je neuvěřitelně bohatý. Nových iniciativ přibývá i v koncertním dění, a některé jsou skutečně originální. V době, kdy většinu hudebníků v Evropě čeká – pokud nenajdou nové zdroje příjmů – snad až 6 měsíců bez výdělku, platí ještě víc úsloví, které existuje v nejrůznějších obměnách snad v každé evropské zemi – Nutnost je matkou vynalézavosti. U nás ovšem známe toto úsloví v hezčí podobě: Nouze naučila Dalibora housti.

Mirka Zemanová

Mirka Zemanová je autorka dvou knih o Janáčkovi, vydaných v Londýně (Janáček. A Composer’s Life, 2002 a Janáček's Uncollected Essays on Music, 1993). Její články vyšly v několika evropských zemích, včetně Rakouska, Německa, Holandska, Španělska, Švédska a Švýcarska; v Británii psala pro scény English National Opera, Welsh National Opera, Scottish Opera a Opera North, a pro různé hudební časopisy, včetně měsíčníků Opera a Opera Now. V severní Americe psala pro Playbill, a pro scény Lyric Opera Chicago, Houston Grand Opera, San Francisco Opera, Seattle Opera, Santa Fe Opera, Washington Opera a Canadian National Opera v Torontu; v Asii pro National Centre for Performing Arts v Pekingu a Saito Kinen Matsumoto Festival v Japonsku. Pravidelně přispívá do španělského časopisu Ópera Actual. Pro Harmonii píše od roku 2009.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.