středa, 7. únor 2018

Miami: Vidět a být viděn, slyšet a být slyšen

Napsal(a) 

 , foto Irena Feňová foto: Irena Feňová

Miami Beach, hlavní město mladých, krásných, nadaných, bohatých, úspěšných a odvážných. Mekka designérů, modelingu, filmařů a umělců, Miami je městem amerického snu.

Od roku 2011 si tu každoročně plní sen i 35 mladých lidí z celého světa. Spojuje je talent, píle a nadšení pro klasickou hudbu. Těchto vyvolených si navíc všiml Michael Tilson Thomas. Po náročném konkurzu je slavný dirigent posadí mezi dalších 87 mladých muzikantů do orchestru New World Symphony. Na tři roky se jim stane domovem modrá obloha, nekonečný sluneční svit a pohupující se zelené palmové listy. Cestu do práce jim lemují pastelové barvy staveb art deco, slavné architektury 20. a 30. let.

Pracovištěm vyvolených umělců je nová budova New World Center na 17th Street. NWC je sídlem New World Symphony osmým rokem. Na nejslavnější třídu Ocean Drive se dojde i pěšky. Těžko najít lepší místo pro stavbu ve městě. Za zdmi nové koncertní budovy se zásluhou charismatického Michaela Tilsona Thomase odehrává kulturní dobrodružství a experiment.

Bílá a sklo

Konkurovat barevnosti floridské přírody není snadné. Tvůrci New World Centre vsadili na alabastrovou bílou a sklo. Na pozadí modrozelené a prosluněné přírody působí jako elegantní nevyzývavý šperk. Budova je zrcadlem okolní architektury a přírody.

Zakázku na stavbu získal vítěz Pritzkerovy ceny Frank Owen Gehry. S Michaelem Tilsonem Thomasem ho pojí dlouholeté přátelství a na projektu stavby pracovali společně. Porozumění záměru uměleckého ředitele orchestru vytvořilo ze sálu odpovídající prostor pro multižánrové inovace.

 , foto Irena Feňová foto: Irena Feňová

Několikrát týdně se konají komentované prohlídky. Je nutné je 24 hodin předem rezervovat. Při štěstí se nahlédne i do pracovní dílny uměleckého šéfa. Vstupujeme do prostoru foyer, interiér je pohlcen bílou a sklem, pravoúhlé stěny jsou výjimkou.

Světel je v přilehlých chodbách a schodištích málo. Proč také? Stačí šikovně nasměrovat okno či otevřený prostor stěn a téměř každodenní syté slunce prozáří místo. „Zdá se vám jen bílá nudná? Zakloňte hlavu a nepravidelným otvorem ve stěně vstoupí do bílé pastelová modrá, růžová nebo zelená některé ze staveb art deco venku,“ vykládá průvodce. Skleněné tabule odrazí část přírody. Palmy v okolí tak dotvářejí i interiér.

Šestipodlažní budova vytváří multifunkční přizpůsobivé prostory. Pro veřejnost je otevřeno 1., 2. a 6. podlaží. Ostatní prostory využívá Campus NWS pro studijní účely. Druhé poschodí je spojeno s přilehlým parkovacím domem, který patří NWC. Jako zklamaní může působit, že dveře budovy se otevírají jen hodinu před představeními. V jiném čase se nedá dostat ani do vstupní haly, přestože je stavba nazývána laboratoří hudby a místem setkávání.

V přízemí je nabízeno občerstvení v americkém stylu. Foyer ve druhém poschodí je mimo čas představení studijním prostorem. Křesílka a stolky kopírují pastelovou barvu art deco, bohužel pouze v některých koutech. Mnohde je nahradil zcela jiný styl polstrovaných židlí.

 , foto Irena Feňová foto: Irena Feňová

Nejvíce přitahuje 6. poschodí terasy. Umělci i návštěvníci si tu najdou místo, které právě vyhledávají. Chcete zůstat nerušeni okolím a rozjímat o představení nebo studovat hudební materiál? Prostory jsou pomocí zeleně uzpůsobeny tak, že můžete být rušeni i nerušeni. Přes barevné domy se dohlédne až k Ocean Drive. Vlny Atlantiku formují tóny do tropické hudební osnovy.

Multimediální sál poskytuje prostor pro multižánrová propojení a vícesmyslové projekty. Využívá se moderních digitálních technologií. Do sálu se vejde 756 návštěvníků. Sedí v kruhovém hledišti. Sedadla jsou strmě seřazena, a tím je publikum velmi blízko účinkujícím. Do tónů jako by se zapadlo, posluchači „sedí v hudbě“, to byl architektonický záměr. Na akustice pracoval Yasuhisa Toyota. I on již s Gehrym společně pracoval na Walt Disney koncertním sále v Los Angeles.

SoudScape Park, koncert v zahradě tónů

Představení se odehrávají nejen za stěnami koncertní budovy. K NWC patří hudební park, jehož existenci si města se čtyřmi ročními obdobími mohou jako nesplněný sen jen přát. Jeho budování provázely ale překážky. Gehry upustil od projektu parku po té, co mu byly sníženy finanční náklady. SoundScape Park je tak dílem holandského architektonického studia West 8. Dnes láká SoundScape Park desítky milovníků hudby i zvědavců. Má rozlohu 2,5 arů. Díky největší Wall screen v Americe se několikrát do měsíce uvidí a uslyší venku, co se děje uvnitř sálu.

Již několik hodin před začátkem představení si lidé zabírají nejlepší místa v parku. Viditelnost je limitovaná, slyšitelnost téměř ne. Reproduktory jsou na nesčetných místech rozmístěny po celém parku. Kovové konstrukce podpírají rostliny a skrývají přenašeče zvuku. S prvním tónem se celý prostor zahalí hudbou. Tento umělecký zážitek nestojí návštěvníky ani dolar.

 , foto Irena Feňová foto: Irena Feňová

V Americe patří k takovým představením krmícím ducha i pokrmy plnící žaludek. Příchozí roztáhnou deky, lehátka, křesílka a rozbalí piknikový košík. Poslouchají, ale i hlasitě diskutují, a v průběhu koncertu jedí. Dokonce na sociálních sítích i oficiálních stránkách NWC kolují recepty, které se k různým představením nejlépe hodí a zachutnaly.

Když jsme tu byli před deseti lety, bylo zde jen obrovské parkoviště. Začalo se stavět v roce 2008, 26.1. 2011 bylo New World Centrum otevřeno. Levnou záležitostí jeho stavba nebyla. Vyšla celkově na 160 miliónů dolarů. Financována byla jak městem Miami Beach, Miami Dade County, tak z nemalé části ze soukromých sponzorských darů a prodejem bývalého sídla NWS.

Přijďte se inspirovat

NWS láká na programy avantgardních projektů. Američané vážnou hudbu milují. Vzdělaní i tzv. hudebně nevzdělaní chodí velmi často na koncerty. Jsou ochotni poslouchat i hudbu 20. a 21. století. Nelekněte se, když se vedle vás posadí někdo v šortkách a sandálech. O kousek dál může být dáma v luxusním kostýmku poslední značkové módy. V USA a Miami se respektuje neformálnost, ležérnost a pohodlí, ať už se nám to Evropanům líbí, či ne.

V diskusi před koncertem přerušují návštěvníci hlasitě svými připomínkami umělce a vznášejí odborné i neodborné dotazy. Každý je respektován a zodpovězen. Mnohdy však ani vysvětlení předem nezaručí porozumění a potlesk.

Ve světové premiéře zazněla letos v Miami skladba Letmý záblesk velkých obrazů Michaela Tilsona Thomase. Sám ji dirigoval a provázel četbou dojmů, které ho inspirovaly. Simultálně byly promítány obrazy z textu. Na klavír hrál John Wilson. Jeho běhající prsty po klaviatuře byly přenášeny také na obrazovku. Z jakéhokoliv místa je tak vše dobře nejen slyšet, ale i vidět.

Dramatik Christopher Wall představil následně kontroverzní program reflektující postraumatické zážitky amerických vojáků. Pohled do pokoje a nemocné mysli jednoho z nich doprovázelo hudbou a hlukem pět muzikantů. Po dvacetimunutovém divadelním představení a přestávce zůstala mnohá místa v sále prázdná.

 , foto Irena Feňová foto: Irena Feňová

V druhé polovině večera se ujal taktovky opět Michael Tilson Thomas. Multimediální projekce Miami v pohybu měla premiéru vloni. Ocitnete se zároveň na koncertě i v kině. Obyvatelé města i jeho návštěvníci přinášeli své postřehy a dojmy ze života ve městě. Miami v pohybu reflektuje změnu oblasti z mokřin a bažin v pulzující velkoměsto vytlačující původní přírodu, ale zárověň poskytující domov novým příchozím.

Experiment a soudobá hudba patří velkou částí programu na pódium New World Centre. Cena vstupenky na programy NWS se pohybuje mezi 40 a 200 dolary. Představení v Miami Beach jsou vyprodaná. Vedle New Yorku se Miami považuje za kulturní centrum USA.

Právě sem přijíždějí ti nejlepší. Před více než 100 lety přijel do Ameriky i náš Antonín Dvořák. Dodnes je uctívaný a považovaný za tvůrce americké hudby. Pyšně se procházíme po Lincoln a Washington Avenue až k 17th Street. Na stěně nové koncertní budovy září velkými písmy New World Center domov New World Symphony. Dílo českého skladatele inspirovalo k názvu nového hudebního stánku v Miami Beach.

 , foto Irena Feňová foto: Irena Feňová

INFORMACE: New World Center: 500 17th Street Miami, otevření 2011, architekt Frank Owen Gehry, autor např. Tančícího domu v Praze. Cena stavby 160 miliónů USD, stavba trvala 3 roky. www.nws.edu

Umělecký ředitel The New World Symphony: Michael Tilson Thomas, orchestr založen v roce 1987

SoundScape Park: Wall Screen: 650 m²

NWC vlastní také přilehlé parkovací garáže. Cena 2,-USD/ hod.

Jednou za měsíc zaplní SoundScape Park cvičenci Yogy.

Art Deco: dekorativní umění. Název se zažil v osmdesátých letech. Styl přišel na počátku 20. století z Francie. V takovém rozsahu jako je v Miami nemá ve světě obdoby. Že čtvrť se stovkou malovaných budov zůstala stát, je zásluhou Barbary Capitman. To ona se proslavila tím, že vlastním tělem bránila buldozérům bourat domy architektury Art Deco. Dnes jsou systematicky opravované a chráněné. Art Deco District byl v roce 1979 zapsán na seznam památek National Register of Historical Places. Patří do něj okolo 100 hotelů a budov postavených v letech 1923 – 1943. Nová koncertní budova s ním citlivě koresponduje.

Stavby této neobyčejné architektury jsou nejvíce soustředěny na ulicích Ocean Drive, Collins Avenue, Washington Avenue, Lincoln Road a obklopují i novou stavbu. Jsou to silnice vedoucí k zážitkům. Napínavé příběhy se odehrávaly a odehrávají za branami i před branami slavných budov. Před vlastním domem Casa Casuarina na 1114 Ocean Drive byl v roce 1997 zastřelen světoznámý módní návrhář Gianni Versace. Dům nelze minout, všichni se tu zastavují a fotí. Neodolá ani nová cellistka z Asie. Odloží nástroj na chodník a pózuje s ostatními. Vzápětí se otočí a spěchá za hudebním dobrodružstvím na 17th Street.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.