Xuefei Yang – 40 Degrees North

(Albéniz, Goss, Tárrega, Zhanhad, Granados, Huiran, Zi, Ludbin)

Xuefei Yang – kytara. Produkce: John Taylor. Text: A. Nahráno: 1/2008, Holy Trinity Church, Weston. Vydáno: 2008. TT: 67:43. DDD. 1 CD EMI Classics 5099-920632 229 (EMI).

Ne nadarmo se říká, že repertoár mluví za interpreta víc než výkon sám. Do nemastných dramaturgických počinů, v nichž kytara připomíná (víc než co jiného) znějící muzeum, vpadl projekt 40 degrees north čínské kytaristky Xuefei Yang doslova jak puma. Vedle osvědčených klasiků totiž interpretka do skladby CD zasadila velmi vkusný průřez současnou čínskou hudbou, čímž pro svou kulturu udělala nesporně víc, než seznamem soutěžních vítězství v bookletu. Yang se netají svou stylovou preferencí, jí vybraná hudba kolísá na pomezí východní tradice a názvuky pop-artu zcela otevřeně. Této dramaturgické ideji odpovídají i zvolené protějšky – ani Albéniz, ani Tárrega, ani Granados svou hudbou neboří svět, ale jejich melodie si budete pamatovat. Jakoby nás Yang potutelným mrknutím donutila nejprve přistoupit na její „pravidla hry“, aby se naše uši nastavily na to jemné a prazvláštní, co se nám snaží přiblížit. Pro Evropana může být pentatonický základ čínských kompozic svazující, ale osobitá interpretace a slyšitelné prožití každé fráze a nuance z několika málo tónů činí krásný poslechový zážitek. Arzenál Yang zahrnuje měkké rejstříky, ostrý nehtový témbr, tóny průrazné, skleněné, ale i sametově matné. A teď to nejpodstatnější! Je překvapivé, jak je „sound“ nové východní kytarové literatury příbuzný s tím českým. Labilní snovost Stephena Gosse připomíná poetiku skladeb Ivana Boreše, vířivý Wang Huiran bezpochyby zná tvorbu Štěpána Raka a hravý kousek z pera Huanga Zi jakoby z oka vypadl miniaturám Milana Zelenky. Nečekejme však vyhraněné zvukové světy, vše se s taneční lehkostí veze po zádech prostičké melodie, doprovodu a jednoduchých, lapidárních nápadů. Proč mít kompakt doma? Lavinu Albénizovy, Granadosovy a Tárregovy hudby si během několika málo vteřin mohu stáhnout na internetu v neskonale lepším provedení a byl bych blázen, kdybych utrácel. Ale kvůli krásné nové hudbě, za kterou se interpret umí postavit, si CD Xuefei Yang bez dlouhého přemýšlení koupím.