Wolfgang Amadeus Mozart – Klavírní koncert č. 24 c moll K 491, Robert Schumann – Klavírní koncert a moll op. 54

Evgeny Kissin – klavír, London Symphony Orchestra, Sir Colin Davis. Produkce: Stephen Johns, Jay David Saks. Text: A, N, F. Nahráno: 11/2006, Barbican Hall, Londýn. Vydáno: 2007. TT: 62:19. DDD. 1 CD EMI Classics 0946 3 82879 2 6 (EMI).

Klavírní koncert a moll op. 54 Roberta Schumanna se na CD objevuje tak často společně s klavírním koncertem Griegovým, že se tato kombinace považuje už málem za obligátní. Neobvyklé spojení Schumannova koncertu s Klavírním koncertem c moll K 491 W. A. Mozarta překvapuje o to víc, že sólistou je Evgeny Kissin , jehož doménou je především romantický repertoár. Jenomže už z orchestrálního úvodu Mozartova koncertu je zjevné, že London Symphony Orchestra se Sirem Colinem Davisem vnímají tuto skladbu spíše jako romantickou symfonii – rozevlátou, plnou barev a dramatických kontrastů. A Kissin vstupuje se svým sólem tak měkce a zasněně, že nemůžeme nepomyslet na Schumanna. Bohatě „romanticky“ promodelovaný klavírní part a jeho dokonalé začlenění do zvuku orchestru nenechávají pak už posluchače na pochybách, že kombinace Mozarta se Schumannem na tomto CD není náhodná. Kissin se Sirem Colinem Davisem odkrývají v Mozartově koncertu netušené a nesmírně působivé „romantické“ souvislosti, takže dílo nakonec vyznívá ve svém celku spíš jako romantická symfonická báseň. Kissin vložil do první a třetí věty vlastní kadenci, přičemž především poetický počátek kadence v první větě svým výrazem opět zřetelně odkazuje na Schumanna. Za pozornost stojí navíc na této nahrávce mimořádně krásný zvuk klavíru a průzračné, skvěle vedené dechy. Je zajímavé, že přes veškerý „romantismus“ Mozartova koncertu, který působí dojmem, že by mohl vést k Schumannovi, se s prvními takty koncertu Schumannova otevře před posluchačem svět naprosto odlišný – subjektivnější a neklidnější. Kissin hraje Schumanna opravdu překrásně – vzdušně a poeticky, s bohatými rubaty, ale dovede dát skladbě i potřebné napětí a lesk (strhující coda v první větě). Je zvláštní, že přes nezpochybnitelnou mimořádnost Kissinova Schumanna jsem měl po doznění skladby pocit, že tomuto „romantickému“ pianistovi byl tentokrát z obou skladatelů bližší Mozart.