úterý, 28. červenec 2009

Wolfgang Amadeus Mozart - Klavírní koncert č. 24 c moll K 491, Robert Schumann - Klavírní koncert a moll op. 54

Napsal(a) 

Wolfgang Amadeus Mozart - Klavírní koncert č. 24 c moll K 491, Robert Schumann - Klavírní koncert a moll op. 54 Wolfgang Amadeus Mozart - Klavírní koncert č. 24 c moll K 491, Robert Schumann - Klavírní koncert a moll op. 54

Evgeny Kissin - klavír, London Symphony Orchestra, Sir Colin Davis. Produkce: Stephen Johns, Jay David Saks. Text: A, N, F. Nahráno: 11/2006, Barbican Hall, Londýn. Vydáno: 2007. TT: 62:19. DDD. 1 CD EMI Classics 0946 3 82879 2 6 (EMI).

Klavírní koncert a moll op. 54 Roberta Schumanna se na CD objevuje tak často společně s klavírním koncertem Griegovým, že se tato kombinace považuje už málem za obligátní. Neobvyklé spojení Schumannova koncertu s Klavírním koncertem c moll K 491 W. A. Mozarta překvapuje o to víc, že sólistou je Evgeny Kissin , jehož doménou je především romantický repertoár. Jenomže už z orchestrálního úvodu Mozartova koncertu je zjevné, že London Symphony Orchestra se Sirem Colinem Davisem vnímají tuto skladbu spíše jako romantickou symfonii - rozevlátou, plnou barev a dramatických kontrastů. A Kissin vstupuje se svým sólem tak měkce a zasněně, že nemůžeme nepomyslet na Schumanna. Bohatě "romanticky" promodelovaný klavírní part a jeho dokonalé začlenění do zvuku orchestru nenechávají pak už posluchače na pochybách, že kombinace Mozarta se Schumannem na tomto CD není náhodná. Kissin se Sirem Colinem Davisem odkrývají v Mozartově koncertu netušené a nesmírně působivé "romantické" souvislosti, takže dílo nakonec vyznívá ve svém celku spíš jako romantická symfonická báseň. Kissin vložil do první a třetí věty vlastní kadenci, přičemž především poetický počátek kadence v první větě svým výrazem opět zřetelně odkazuje na Schumanna. Za pozornost stojí navíc na této nahrávce mimořádně krásný zvuk klavíru a průzračné, skvěle vedené dechy. Je zajímavé, že přes veškerý "romantismus" Mozartova koncertu, který působí dojmem, že by mohl vést k Schumannovi, se s prvními takty koncertu Schumannova otevře před posluchačem svět naprosto odlišný - subjektivnější a neklidnější. Kissin hraje Schumanna opravdu překrásně - vzdušně a poeticky, s bohatými rubaty, ale dovede dát skladbě i potřebné napětí a lesk (strhující coda v první větě). Je zvláštní, že přes nezpochybnitelnou mimořádnost Kissinova Schumanna jsem měl po doznění skladby pocit, že tomuto "romantickému" pianistovi byl tentokrát z obou skladatelů bližší Mozart.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.