William Byrd – Complete Consort Music

Phantasm, Laurence Dreyfus – umělecký vedoucí . Text: A. Nahráno: 9/2010, Merton College Chapel, Oxford. Vydáno: 2011. TT 79:59. 1 SACD Linn Records CKD 372.

Novinka anglického gambového ansámblu Phantasm a jeho uměleckého vedoucího Laurence Dreyfuse , profesora University of Oxford, sbírá úspěch za úspěchem. Po třinácti letech se totiž soubor vrátil k Williamu Byrdovi (kolem 1540–1623) a natočil jeho kompletní konsortovou hudbu včetně několika premiér. Nejvýznamnější alžbětinský skladatel, mnohostranný tvůrce hudby vokální a instrumentální, světské a duchovní, anglické a latinské, varhaník, sbormistr, gentleman královské kaple, spolu s Tallisem nositel privilegia na tisk a dovoz hudebnin a tajně praktikující katolík – tím vším byl Byrd. Sedmadvacet gambových skladeb napsal v průběhu více než čtyř desítek let (1560–1603), jen dvě z nich vyšly tiskem. Zahrnují několik typů – volné, taneční, duchovní, variační, s různým užitím dobových nápěvů. Z těch v Anglii oblíbených jmenujme Browning (s variacemi na píseň The leaves be green ) a In nomine (na úryvek z Benedictus mše Gloria Tibi Trinitas od Johna Tavernera), další písně (Greensleeves , Sick Tune aj.) a latinské duchovní nápěvy (Christe qui Lux es , Te lucis ad.). Jsou od tříhlasých až po šestihlasé, uplatňují techniky od homofonie až po imitační polyfonii. Skladby pro violové konsorty, v době Byrdově aristokratická zábava, později domácí muzicírování, se současnému posluchači mohou jevit jako určitý předchůdce smyčcových kvartetů. Možná někomu připadne tato hudba jednotvárná a současnosti vzdálená, ale podle mého názoru je fascinující. Navíc ansámbl Phantasm necelou třicítku Byrdových skladeb na plochu osmdesáti minut vhodně seřadil, hraje se samozřejmou dokonalostí, s vyváženou dynamikou, adekvátními tempy a vyzdvihuje chromatismy. Hlavně však dává vyniknout krásně barevnému zvuku starých viol a maximálně soustředěnému až meditativnímu výrazu v přísnějších formách, živosti a lehkosti v tanečních formách. V neposlední řadě je disk vybaven důkladným průvodním slovem. Není divu, že se setkal s velkým ohlasem, získal Label of the Year, Diapason d‘Or, ocenění Disk měsíce v BBC Music Magazine a jiné. Nelze než přidat další velkou pochvalu a vřele ho doporučit i čtenářům HARMONIE.