Vincenzo Bellini – Norma

Edita Gruberová – soprán, Zoran Todorovich – tenor, Roberto Scandiuzzi – bas, Sonia Ganassi – soprán, Cynthia Jansen – mezzosoprán, Der Chor der Bayerischen Staatsoper, Das Bayerische Staatsorchester, Friedrich Haider. Režie: Brian Large. Text: A, N, F. Titulky: I, A, N, F, Š, čínsky. Nahráno: 2006, Bavorská státní opera Mnichov. Vydáno: 2007. TT: 85:38, 69:47. Obraz. formát: 16:9. Zvuk. formát: PCM stereo, DTS. 2 DVD Deutsche Grammophon 0734219 (Universal Music).

V Belliniho Normě je vše podřízeno jednomu účelu: okouzlit diváky krásou zpěvu hlavní hrdinky. Je to jedna velká manifestace belcanta. Děj je konstruován tak, aby se točil kolem hlavní postavy a jejích emocionálních zvratů, orchestr skutečně jen doprovází, dokonce i melodie jsou vystavěny tak, aby „dobře zněly“, nikoli tak, aby nás okouzlily schubertovsky či mendelssohnovsky dokonalou klenbou.

Je jasné, že každá inscenace Belliniho opery je tak dobrá, jak dobrou má hlavní představitelku. Inscenace Bavorské státní opery z roku 2006 s jistotou vsadila na Editu Gruberovou a sázka vyšla. Její výkon je uchvacující po pěvecké i herecké stránce. Schopnost pěvkyně proměňovat barvu hlasu, pracovat s rejstříky, s dynamikou, přirozeně změnit pianissimo na fortissimo i na jediném tónu a používat spousty dalších fines, které snad ani v teorii belcanta nemají odborné názvy, to jsou fenomény, nad kterými žasneme při sledování tohoto DVD.

Zároveň ale přiznávám, že kromě Edity Gruberové už mě na tomto titulu nic dalšího neohromilo. Scéna je účelná, ale bez silnějšího nápadu, výprava jako by posouvala děj poněkud do současnosti, což je však patrné jen z toho, že bojovníci používají jakési kalašnikovy místo autentických druidských zbraní. Orchestr pod vedením Friedricha Haidera toho nemá mnoho na práci, ale například krásně frázuje v obou předehrách. Ostatní pěvci nevycházejí ze stínu hlavní představitelky, byť Zoran Todorovich v roli Polliona ve schopnosti podat kantilénu za Gruberovou nijak zvlášť nezaostává.

Inscenace je nasnímána v HD formátu, obrazové detaily jsou krásně prokresleny. Prostorový zvuk DTS se však uplatní jen ve fortissimech, kdy zadní reproduktory rozeznívá akustika sálu, a při mohutném potlesku, který plným právem zaznívá po každé Normině árii.