Versailles: Francouzští clavecinisté v rukou Alexandra Tharauda

Tvorba francouzských clavecinistů se v diskografii Alexandra Tharauda neobjevuje poprvé: už v roce 2002 vydal pianista CD s klavírními skladbami Rameauovými, o pět let později pak disk s díly Couperinovými. Ve svém nejnovějším projektu věnovaném francouzskému klavírnímu baroku nabízí Tharaud vedle skladeb Rameauových a Couperinových také kompozice méně známých autorů: Jeana-Henryho d’Angleberta, Roberta de Visée, Josepha-Nicolase-Pancrace Royera, Jacquese Duphlyho a Clauda Balbastra. Názvem projektu Versailles pak pianista decentně připomíná, že se jedná o skladatele dosti prominentní: většina jich totiž byla nějakým způsobem propojena s hudebním životem na francouzském královském dvoře.

Jednadvacet tracků tohoto disku přináší neobyčejně rozmanitý a barvitý výběr barokních forem a žánrů, s nimiž se setkáváme ve francouzské clavecinové literatuře 17. a 18. století. Interpret mezi ně pro zpestření zařadil také sopránovou árii Viens, Hymen z Rameauovy opery Les Indes galantes (s výbornou sopranistkou Sabine Devieilhe), relativně novodobou čtyřruční úpravu Rameauovy skladby Les Sauvages od Léona Roquese (kterou hraje s mladým francouzským cembalistou a pianistou Justinem Taylorem) a dokonce i jednu vlastní klavírní transkripci: Marche pour la cérémonie des Turcs z Lullyho comédie-balletu Le Bourgeois gentilhomme.

Všechny skladby, které máme na tomto CD možnost slyšet, byly samozřejmě původně určené pro clavecin, resp. cembalo. S tím, jak si stále více zvykáme na poučenou interpretaci, se ovšem mnohem častěji než dříve objevují pochybnosti o tom, nakolik je vůbec legitimní hrát tuto hudbu na moderní klavír. A pokud ano, zda se má pianista snažit co nejvěrněji napodobit na klavíru zvuk cembala anebo naopak zda má využít všech možností, které nám dnešní nástroj nabízí. Přístup Alexandra Tharauda je značně osobitý a nutno říci, že velmi sympatický. Ve skladbách s bohatou ornamentikou se umělec dokáže přiblížit zvuku cembala tak skvěle, až jsme málem na pochybách, zda opravdu hraje na novodobý klavír (za všechny kupř. hned první stránka Rameauova Prélude ze Suity a moll, Couperinova Passacaille či téma k Variacím na Les Folies d’Espagne Henryho d’Angleberta). Na druhé straně však umí využít všech barevných možností svého klavíru s takovou fantazií a tak rafinovaně, až máme pocit, že posloucháme hudbu nějakého zvláštního „historizujícího“ romantického autora (L’Aimable od P. Royera, Couperinovy Les Ombres errantes nebo La Pothouïn J. Duphlyho).

V řadě skladeb se tyto dva přístupy prolínají, Tharaud pracuje nesmírně inspirovaně s ornamentikou, s barvami, s pedálem i s rubaty (která jsou mnohdy značně odvážná) a chystá posluchačům neustále nová a nová překvapení. Vše přitom ovšem působí nejen „nově“ a „zajímavě“, ale především naprosto přesvědčivě. Jedná se o exkluzívní hudbu v exkluzívní interpretaci – klavírní fajnšmekři si tu určitě přijdou na své.

Alexandre Tharaud / klavír, Sabine Devieilhe / soprán, Justin Taylor / klavír. Text: A, N, F. Nahráno: 1, 2/2019, Salle Colonne, Paříž, 3/2019 Siemensvilla, Berlín. Vydáno: 2019. TT: 78:12. 1 CD Erato 0190295386429.