úterý, 3. červen 2014

Veronika Böhmová (Stravinskij, Prokofjev)

Napsal(a) 

Veronika Böhmová – klavír. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 9, 10/ 2013, Sál Martinů Hudební a taneční fakulty AMU, Praha. Vydáno: 2014. TT: 69:05. DDD. 1 CD Supraphon SU 4148-2.

Mladá česká pianistka Veronika Böhmová je laureátkou několika desítek českých i mezinárodních klavírních soutěží a má za sebou řadu významných koncertních vystoupení doma i v zahraničí. Letos na jaře vydala v Supraphonu své první CD. Jeho dramaturgie je značně osobitá – tak jako je ostatně nekonvenční i sama interpretka. Nahrávku otevírá Stravinského symfonická báseň Chant du rossignol ve skladatelově vlastní úpravě pro sólový klavír. Zatímco původní orchestrální podoba této skladby je celkem běžnou součástí koncertního repertoáru, klavírní verzi slyšel asi jen málokdo. Jedním z hlavních důvodů, proč se pianisté tomuto dílu vyhýbají, je bezpochyby jeho extrémní technická náročnost. Dále nám Veronika Böhmová nabízí na svém CD dva etudové cykly, které se jako komplety také objevují na koncertních pódiích jen velmi zřídka: Stravinského Čtyři etudy, op. 7 z roku 1908 a o rok mladší Čtyři etudy, op. 2 Sergeje Prokofjeva. Jakýmsi ideovým vrcholem celého projektu je pak slavná Prokofjevova Sonáta č. 8 B dur, op. 84. Veronika Böhmová je pro tento druh repertoáru skvěle technicky vybavená. První věta „nehratelného“ Chant du rossignol se pod jejími prsty proměnila ve fascinující barevný ohňostroj, při němž zapomeneme dýchat. Následující dvě věty jsou pomalé, ale i v nich klavíristka okouzluje nespočtem podivuhodných zvukových efektů. Přestože jsem měl při poslechu tohoto díla mnohokrát pocit, že k jeho provedení nemohou stačit nejen dvě, ale snad už ani tři ruce, zvládá umělkyně celou skladbu s neuvěřitelnou lehkostí a vzdušností. Se stejnou lehkostí a nadhledem hraje také oba virtuózní etudové cykly, ba dokonce i myšlenkově a technicky mimořádně náročnou Prokofjevovu Sonátu. Obdiv si však na této nahrávce zaslouží nejen pianistčina skvělá a lehká technika, ale také – a možná především – jakási zvláštní výrazová čistota či průzračnost, která ve spojení s jemnou senzitivností, s neodolatelným smyslem pro humor, s respektem pro pevný rytmický puls a s neomylným citem pro barvy a pro architekturu činí z tohoto CD malý skvost. Klavírní fajnšmekři by si tuto nahrávku určitě neměli nechat ujít.

Zvuková ukázka

Veronika Böhmová - Píseň slavíka

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.