Vánoční radosti Štefana Margity

Vánoční dárek Štefana Margity nese všechny atributy svého tvůrce – kantabilní zpěv, známé melodie, pečlivé provedení s důrazem na atmosféru Vánoc. Mistr pěvec k nahrání svého nejnovějšího alba přizval neméně mistrné Adama PlachetkuKateřinu Kněžíkovou. Úvodní Tichá noc Franze Xavera Grubera dává příležitost jeho sladkému sametovému hlasu, který souzní s profesionálním projevem Kühnova smíšeného sboru, orchestr je místy mohutnější. V Ramírezově písni El Nacimento svítivý Margita s hladivě temným Plachetkou tvoří báječně vyvážené duo. Mozartovo Laudate Dominum bylo svěřeno Kateřině Kněžíkové a její znělý a ohebný soprán zcela odpovídá Mozartovu „zadání“. Škoda že orchestrální aranžmá ne vždy koresponduje s půvabem a oddaností liturgického textu.

Brahmsova píseň Všechno spí je v Margitově interpretaci skutečnou lahůdkou, klidnou a tišící. Adam Plachetka nadchne ve známé melodii O Holy Night, kde svůj mimořádný hlas rozvine do zvukově precizně vyváženého projevu s citlivým doprovodem sboru. Americkou píseň Jeden Bůh, již kdysi zpopularizoval Mario Lanza, opatřil výborným českým textem Martin Chodúr a zpívá duo Margita – Kněžíková s takovým nasazením, že patří na albu k nejpůsobivějším. Střední věta proslulého Rodrigova koncertu Aranjuez s textem Alfreda Segury je v Margitově podání skutečně jímavá. Mary’s Boy Child působí v Plachetkově ztvárnění neuvěřitelně, kde sytý a velice pohyblivý hlas zcela vyvážený se sborem i orchestrem v tanečním rytmu jiskří radostí. Nadchne také Wadeho Adeste fideles pastores, v němž Margita svůj světlý tenor naplní emocemi po okraj a orchestr důstojně doprovází. Panis angelicus Césara Francka slyšíme před Vánocemi často, Štefan Margita s Kateřinou Kněžíkovou za doprovodu kytary Petera Bindera ovšem navodí pravou atmosféru klidu, míru a intimity svými barevně perfektně sladěnými hlasy.

Sancta Maria z Leoncavalova Sedláka kavalíra známe spíše z operních domů a Margita zde dává do svého projevu všechny barevné valéry s plnou noblesou za bezchybného doprovodu orchestru. Korunou je Schubertova Ave Maria, logicky i oprávněně, Štefan Margita zpívá modlitbu v pravém slova smyslu – je to jeho přání a jeho dílo, kterým nám Vánoce skutečně zkrásní. Zásluhu připišme i graficky zajímavému obalu a zasvěceným informacím v bookletu včetně všech písňových textů.

Štefan Margita – tenor, Adam Plachetka – basbaryton, Kateřina Kněžíková – soprán, Symfonický orchestr Symphony Masters, Adam Klemens – dirigent, Kühnův smíšený sbor, Marek Vorlíček – sbormistr, David Solař – klavír, Peter Binder – akustická kytara. Text: Č. Nahráno: 2–5/2016, ČNSO Studios Praha a Studio dh Vyžlovka. Vydáno: 2016. DDD STEREO. TT: 41:45. 1 CD Supraphon SU 4201-2.