Tomás Bretón – La Verbena de la Paloma

José Antonio López, Amparo Navarro, María José Suárez, David Rubiera, Emilio Sánchez, Marina Pardo, Cristina Luar ad., Manuel Coves – klavír, Orquesta Graffiti, Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid, Miguel Roa – dirigent. Režie: Marina Bollaín . Text: A, N, F, Š. Nahráno: live, 2006, Teatro Auditorio de San Lorenzo de El Escorial (videoshot 4/2001, Madrid). Vydáno: 2008. TT: 87:00. Obraz. formát: 16:9 NTSC/PAL compatible. Zvuk. formát: LPCM Stereo, DTS 5.1 Surround. 1 DVD Decca 074 3262.

Španělská zarzuela má vskutku dlouhou tradici, vždyť její kořeny sahají až do poloviny 17. století, kdy se na dvoře Filipa IV. konala výpravná hudební představení. (Traduje se, že název je odvozen od ostružiní, které rostlo okolo královského paláce El Escorial, kde se tato představení odehrávala.) Přes mnohé proměny se zarzuela jako specificky španělská hudební forma podobná operetě udržela dodnes. Její nový rozkvět nastal v polovině 19. století a La Verbena de la Paloma patří k vrcholům tohoto žánru. Populární autor Tomás Bretón premiéroval svoji nejúspěšnější zarzuelu v roce 1884 v Madridu a od té doby se dílo těší stálé oblibě. Pro obnovenou premiéru v roce 2002 v Berlíně upravila známou skladbu španělská režisérka Marina Bollaín a vzala tuto úpravu velmi vážně. Citlivě zasáhla do děje i obsazení postav (mimo jiné se například stal starý bohatý nápadník mladým atraktivním mužem apod.), vyměnila lidové madridské výrazy konce 19. století za současné a dokonce původní hudební složka byla doplněna několika moderními latinskoamerickými písněmi a rytmy. Pěvecké obsazení, orchestr i rytmická skupina odpovídají přesně tomu, čím má správná zarzuela být – tedy všeobecně oblíbenou lidovou zábavou, která nerozlišuje bohaté a chudé, mladé a staré, ani se neohlíží na různorodé společenské postavení. Přes všechny peripetie s láskou, pomluvami a nedorozuměními končí děj šťastným rozuzlením se společným zpěvem a tancem. Marina Bollaín dokonce přidala na DVD i záběry ze současného Madridu, kde lidé při tradičním církevním svátku, kam je také děj autorem zarzuely zasazen, tančí přímo v ulicích na nejoblíbenější Bretónovy melodie. Přes určitou nevyváženost vizuální složky DVD, kdy se střídá velmi zajímavě pojatá scéna s exteriérovými záběry, je třeba ocenit kvalitní zvukové zpracování dobrého nastudování díla, v němž vynikají zejména sólisté José Antonio LópezCristina Luar (ta má kromě role v původní zarzuele ještě na svém kontě perfektně připravené nově dokomponované písně). La Verbena de la Paloma tak dostala ke svému přitažlivému libretu a nápadité hudbě plné bohaté invence skladatele Tomáse Bretóna další rozměr současného života a proto i podtitul Noche de verano (Letní noci ).