čtvrtek, 13. březen 2003

Pierre-Laurent Aimard at Carnegie Hall: Berg, Beethoven, Liszt, Debussy, Ligeti, Messiaen

Napsal(a) 

booklet booklet
Poměrně nekonformní program Aimardova loňského prosincového recitálu v Carnegie Hall je rozdělen do dvou celků. V prvním zazněly dvě slavné klavírní sonáty: nejprve Bergova Sonáta op. 1 , po ní Beethovenova Appassionata . Skladby druhé části recitálu označil Aimard jako "vizuální". Jedná se vlastně o trojí pohled na svět (či lépe: na vodu) prostřednictvím tří různých epoch a o trojí různé pojetí virtuozity. Začíná Lisztovou legendou "St. Francis de Paule marchant sur les flots", po ní následují "Reflets dans l'eau" a "Poissons d'or" z Debussyho Images a recitál uzavírají dvě etudy György Ligetiho "Cordes â vide" a "Autumne â Varsovie" . Aimardova hra je tak skvělá, že posluchač zapomene na svět kolem sebe. Každá skladba je v jeho podání nádherným zážitkem. Jeho přednes je zároveň přirozeně muzikální a zároveň detailně promyšlený, jeho technika dokonalá, ale přitom nikdy nepůsobí samoúčelně. Se stejnou samozřejmostí a přesvědčivostí hraje jak Beethovena, tak Ligetiho. Zaujme bohatstvím barev (významný podíl na tom má velkorysá práce s pedálem) a úhozových odstínů. Jeho rytmus působí vždy živě, nikdy strojově či naopak neukázněně. Bergově jednověté sonátě dokázal dát pianista pevný tvar, jeho Beethoven burácí i hladí(a opravdu při něm nemůžeme nemyslet na Shakespeara), Lisztově legendě vdechl tolik života, že by byl sám autor určitě překvapen, co lze vykouzlit z této nepříliš duchaplné kompozice. Při Aimardově Debussym nebudeme dýchat a fantasticky podaného Ligetiho lze doporučit všem, kdo mají strach z "moderní" hudby. V přídavcích zazněli dva Aimardovi "erbovní" autoři: znovu Ligeti (etuda "Der Zauberlehrling" ) a po něm Messiaen ("PremiÉre communion de la Vierge" z "Vingt Regards sur l'Enfant Jésus "). Tečku za Aimardovým recitálem učinila Debussyho etuda "Pour les huit doigts" . Ligeti se Aimardovi doslova třpytí pod prsty a v Messiaenově "obrázku" jako bychom se ocitli ve svátečně nasvětleném kostele plném tajemného mystického jiskření. Není pochyb o tom, že tento pětačtyřicetiletý francouzský klavírista patří dnes ke světové špičce.

Vydavatel: Teldec Classics / Warner Classics

Stopáž: 75:46

Nahráli: Pierre-Laurent Aimard - klavír

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.