Piero Melograni – Mozart – životopis

Z italského originálu Wam. La vita e il tempo di Wolfgang Amadeus Mozart vydaného nakladatelstvím Gius. Laterza & Figli v Římě. 296 stran. 1. vydání. ISBN 978-80-7432-062-0. Redakce: Viktor Bezdíček, Vlasta Reittererová. Nakladatelství Paseka, 2010 (www.paseka.cz).

Jestli čtenář čeká vědecky nezpochybnitelnou monografii jednoho z nejatraktivnějších hudebníků, tak má smůlu. Kniha, jež dosáhla například v Itálii a v USA velmi dobré prodávanosti a vhodně cílí k měsíci, kdy vzpomínáme géniovo narození, a k roku, kdy je na řadě opět jedno výročí úmrtí (27. 1. 1756, Salcburk – 5. 12. 1791, Vídeň), je beletristickým průvodcem, životopisem, hlavně na základě korespondence rodiny Mozartových. Piero Melograni je historik schopný psát poutavě a napínavě. Zároveň jako člověk s vědeckými kořeny se nebrání exploatovat odbornou literaturu. (Soupis bibliografie naznačuje, že čerpal hlavně z italské odborné literatury a že nové vědecké studie a knihy se s ním minuly. Jsou zde dva rejstříky: jmenný a soupis Mozartových děl.) Občas sklouzne k dedukcím a fabulacím, které by muzikologové typu Tomislava Volka asi bez milosti rozcupovali. (Na druhé straně, kde by byla mainstreamová recepce Mozarta a zájem nejen západního světa, kdyby nebylo Amadea sira Petera Levina Shaffera a později Miloše Formana?) Určitá neproporčnost a svévolnost v interpretaci byla vyvážena pečlivou redakcí a bohatým poznámkovým aparátem českého překladu. Hlavní autorovou slabinou je fakt, že není hudebním historikem, takže jeho vnímání hudby je spíše emocionální než muzikologické (viz hodnocení jako vynikající, skvělá, prvotřídní… skladba). Jedná se prostě o dobře napsaný populární životopis a jako k takovému je třeba k němu přistupovat. Když toto přijmete, tak bude pro vás kniha Piera Melograniho obohacující, zajímavá, možná dokonce vzrušující a mohla by dobře naplnit několik dlouhých zimních večerů.