úterý, 12. červen 2012

Philip Edward Fisher - Klavírní skladby Mocné hrstky

Napsal(a) 

Philip Edward Fisher - Klavírní skladby Mocné hrstky Philip Edward Fisher - Klavírní skladby Mocné hrstky

(Balakirev, Borodin, Kjui, Musorgskij, Rimskij-Korsakov)

Philip Edward Fisher – klavír. Text: A, N, F. Nahráno: 8/2010, Symphony Hall, Birmingham. Vydáno: 2011. TT: 81:00. DDD. 1 CD Chandos 10676 (distribuce Panther).

Z relativně bohaté klavírní tvorby členů Mocné hrstky vstoupily do povědomí hudební veřejnosti především Kartinky M. P. Musorgského. Zkušenější posluchači si vedle nich možná ještě vybaví Borodinovu Petite Suite a Balakirevovu fantasii Islamey, ale s ostatními klavírními skladbami Mocné hrstky se v běžném koncertním provozu prakticky nesetkáme. Proslulé Kartinky nesmějí pochopitelně ve výběru Philipa Edwarda Fishera chybět – a umělec jimi svůj projekt zcela logicky zahajuje. Už v úvodní Promenádě, která se většinou hrává hutným tónem jako poměrně závažný prolog, nás překvapí jistá výrazová i zvuková „odlehčenost“, která – jak se ukáže během poslechu celého disku – je jednou z nejvýraznějších vlastností Fisherovy hry. Zatímco v první Promenádě lze tuto „lehkost“ považovat za celkem zajímavou uměleckou licenci, v dalších částech Kartinek už ji nelze přijímat tak zcela jednoznačně. Některá čísla Kartinek sice určité vylehčení přímo vyžadují (Fisher hraje výborně kupř. Tuileries, Tanec kuřátek ve skořápkáchTrh v Limoges ), u jiných může působit neotřele (Samuel Goldberg & Schmuyle), ale řadě dalších částí tento přístup vysloveně škodí. Vedle BydlaKatakomb budí největší pochybnosti závěrečná Velká brána kyjevská. Z její monumentality zbylo pramálo a pianistova „odlehčená“ poetizace tu působí dokonce dojmem jakési bezradnosti. Zatímco Fisherovo podání Kartinek není nijak zvlášť přesvědčivé, všem dalším skladbám tohoto disku pianistův „bezproblémový“ přístup naopak velmi svědčí. Kjuiovo chopinovské Nokturno fis mollQuatre Morceaux op. 22 hraje Fisher velice citlivě a poeticky a vtipné Scherzo As dur A. P. Borodina pod pianistovými prsty přímo jiskří. Následující Borodinova Petite Suite je pak opravdovou zvukovou lahůdkou, zvláštní pozornost si zaslouží kouzelné, téměř impresionistické Intermezzo a s nevšedním šarmem hraná Mazurka č. 1. Nikolaj Rimskij-Korsakov je na CD zastoupen schumannovským Scherzinem A dur ze Čtyř skladeb op. 11 a dvěma čísly ze Tří skladeb op. 15: něžnou Romancí As durValčíkem Cis dur, jenž má ve Fisherově podání půvabný salonní nádech. Disk vrcholí Balakirevovou orientální fantasií Islamey, považovanou za jedno z nejnáročnějších děl světové klavírní literatury. Tady nezbývá, než před Fisherem smeknout: jeho podání je tak lehké a vzdušné, že technické nároky této skladby při poslechu vůbec nevnímáme.

Body: 4 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.