Pergolesi – Stabat Mater

Rachel Harnisch – soprán, Sara Mingardo – alt, Giuliano Carmignola – housle, Orchestra Mozart, Claudio Abbado , Produkce: Maria Phormann. Text: A, N, F. Nahráno: 11/2007, Bologna. Vydáno: 2009. TT: 65:12. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 8077 (distribuce Universal Music).

Firma Deutsche Grammophon a Claudio Abbado se rozhodli připomenout světu 400. výročí narození Giovanni Battisty Pergolesiho pozoruhodným triptychem ze skladatelovy duchovní tvorby.

Toto CD je první částí, která vyšla už vloni, a obsahuje jeho asi nejproslulejší (a nejnahrávanější) dílo: Stabat Mater pro soprán, alt a smyčce . Je to další snímeks s jeho Orchestra Mozart složeném s mladých hudebníků s dobovými nástroji a nádherným zvukem. Jde o jedno z vůbec nejvydávanějších a nejhranějších duchovních děl všech dob, které působí i okolnostmi svého vzniku – v šestadvaceti letech, ale na smrtelné posteli. Existuje i mnoho slavných nahrávek s hvězdnými dvojicemi pěvců: Mirela Freni a Tereza Berganza, Cecilia Bartolli a June Anderson či Ema Kirkby a James Bowmann. Sám Abbado nahrál teď Stabat Mater podruhé , poprvé s dvojicí Margaret Marshall a Licia Valentini Ternani.

Celou skladbu lze pojmout křišťálově a étericky – ale toto pojetí patří k těm dramatičtějším. Zaujme na první poslech hlubokým duchovním ponorem a atmosférou pomalých částí. Abbado sáhl k větším hlasům, než s jakými se na scéně staré hudby dnes setkáváme. Oba hlasy jsou výrazně jinak barevné, což vytváří efekt velkého prostoru. Altistka Sara Mingardo vládne tmavým a sugestivním hlasem, který dobře zní i ve spodních rejstřících a proti němu stojí pevný a technicky precizní soprán Rachel Harnisch . I když některé tempově rychlejší části nezapřou hravost skladatele komických oper, právě části pomalé jsou zde podány s takovým výrazem a citem pro obsah slov, že dávají dílu mystiku a naléhavost.

CD je doplněno Pergolesiho houslovým koncertem B-dur se slavným sólistou Giulianem Carmignolou . Ten vedle suverénní techniky zaujme i zvláštně sytou barvou svého nástroje. Koncert má virtuózní prvky i klasickou průzračnost – i když se skutečný Pergolesiho vliv na skladatele klasického a neoklasického stylu úspěšně zpochubňuje (např. Stravinského Pulcinella ve skutečnosti není na komponována na Pergolesiho téma). Z duchovní tvorby je na CD ještě Salve Regina c-moll se sopranistkou Julií Kleiter. Jakoby se Claudio Abbado v závěru života vracel ke kořenům a v historické bolognské knihovně natočil posvátné atmosféře toto komorní dílo.