neděle, 7. červenec 2002

Pavel Josef Vejvanovský: Vesperae Sancti Venceslai

Napsal(a) 

booklet booklet
Protagonistům této nahrávky se podařilo zabít ne dvě, ale hned tři mouchy jednou ranou. Snímek je světovou premiérou, představuje významnou osobnost českého hudebního života 17. století, dává nahlédnout do dobové liturgické provozovací praxe. Z toho pochopitelně vyplývá, že se za necelou hodinou hudby skrývá obrovské množství práce, studia, zkoumání, hledání a nacházení. A to je dobře, protože ve spojení s neméně pilnými interprety mohla vzniknout deska, na kterou mohou být její tvůrci patřičně hrdí. Oné "neviditelné" aktivity se chopil Michael Pospíšil , zasvěcený komentář sepsal Tomáš Slavický a latinské texty přeložil do češtiny Vladimír Čadský .

Z díla Pavla Josefa Vejvanovského, kapelníka, skladatele a trubače, byly pro nahrávku vybrány skladby, které by případně mohly tvořit nešpory ke svátku sv. Václava - nejde tedy přímo o původní autorovu sestavu - a díky tomu se zde objevuje v logickém propojení gregoriánský chorál (v antifonách a hymnu), vícehlas (v žalmech) a instrumentální části (po příslušném žalmu místo návratu antifony). Ve sborových částech excelují Boni pueri s pečlivě vypracovanou artikulací, výslovností, i akcenty. Čisté a průzračné hlasy dodávají žalmům lesk a prosvětlení, spolu s instrumentalisty je náležitě "rozdýchávají". Sólové party vyznívají barevně a zajímavě ve všech hlasových kombinacích, i zde je nepřeslechnutelná detailní práce s textem: někde jsou - evidentně ne náhodou - zvýrazněny určité souhlásky, slabiky nebo slova. Kompaktní celek dotváří soubor Musica Florea , který jako "jeden muž" zkušeně promlouvá svými ne-vokálními prostředky. Zvláštní pozornost pochopitelně upoutávají dechové nástroje, především v první sonátě (Sonata Vespertina) skvěle vyhrávají nelehké úseky a stejně kvalitně reagují smyčce v echo-odpovědích. Malinkatou výhradu bych měla jen k antifoně před Magnificat , která ve snaze o zřetelnou deklamaci vyzněla zbytečně zatěžkaně, o něco větší k nepatrnému leč slyšitelnému intonačnímu znejistění Michaela Pospíšila v závěrečné modlitbě (...ab instantibus malis ), které bychom při živém provedení sotva postřehli, na desce ovšem mohlo a mělo být technicky vyřešeno (výtka se samozřejmě týká zvukového režiséra). Nicméně i přesto se snímek vydařil, interpreti společně vytvořili celek, který oslovuje, oživuje, zkrátka je skrz naskrz pozitivní (upřímně řečeno, takové nešpory bych si dala líbit i v současné liturgické praxi...).

Vydavatel: Supraphon

Stopáž: 50:42

Nahráli: Lukáš Sádkovský - soprán, Martin Ptáček - alt, Jaroslav Březina - tenor, Michael Pospíšil - bas, Boni Pueri, Pavel Horák, Musica Florea, Marek Štryncl

Body: 5 z 6

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.