Pavel Foltýn – Dream

(Schubert, Mendelssohn-Bartholdy, Bach, Massenet, Dvořák, Saint–Saëns, Fauré, Bizet, Schumann, Narita, Motoori, Yamada)

Pavel Foltýn – flétna, Michiko Mitoma – klavír . Produkce: Ilja Šmíd. Text: Č, A, N. Nahráno: 3-4/2005, Modlitebna Českobratrské církve evangelické v Korunní ulici 60, Praha 2. Vydáno: 2006. TT: 65:22. DDD. CD Clarton CQ 0079 – 2131.

Flétnisté často nahrávají melodie ke spočinutí, úvahám a snění, aby posluchači pomohli „na křídlech písně“ překonat tíživé spojení se starostmi a úkoly všedního dne. Patrně to u mnoha lidí skutečně funguje a neutuchající poptávka umožňuje flétnistům pouštět se znovu a znovu do interpretace ukolébavek, meditací, písní, nokturen a pomalých vět, vyjmutých ze sonát a instrumentálních koncertů. Pavel Foltýn , jeden z nejlepších českých interpretů působící v současné době v Japonsku jako první flétnista Symfonického orchestru prefektury Gunma, vyladil svůj příspěvek zmíněnému žánru do snivé polohy s přídavkem asijské exotiky v podobě tří populárních písní japonských skladatelů (Tamezō Narita: Píseň mořského břehu , Nagayo Motoori: Sedmiletý chlapeček , Kósaku Yamada: Červená vážka ).

Nahrávka se může pochlubit vyrovnanou intonací a interpretačním zaujetím i přesto, že repertoár je výrazově a tempově stejnorodý. Ve spodním rejstříku flétny je nápadné poněkud nepřirozené vibrato s příliš pomalou amplitudou na některých místech, které směřuje k nepřirozené barvě tendující k „houkání“. Nejlépe naopak vychází obtížnější vysoká poloha v pianu, která zaznívá odlehčeně, jiskřivě, zpěvně a s odpovídajícím vibratem, a kterou ne každý takto dokonale ovládá. Škoda rušivého klapání na některých místech (například Narita). Foltýnovo CD naplňuje svůj bezpochyby komerční cíl profesionálně ve všech aspektech, booklet je v rámci zvoleného žánru snad až příliš dokonalý (kromě podrobných životopisů obou interpretů obsahuje i texty Michiko Mitomy o každém z dvaceti nabízených čísel s údaji o skladateli, skladbě a jejím předpokládaném působení na posluchače, a to vše ve třech jazycích), příjemcem tedy má být vzdělaný člověk, dychtící po informacích.