středa, 6. březen 2002

Patricia Petibon: Rameau, Lully, Charpentier, Grandval

Francouzská sopranistka Patricia Petibon je i u nás dobře známa ze svého působení v souboru Les Arts Florissants. Tentokrát se představuje jako sólistka recitálu sestaveného z airů a jiných francouzských barokních vokálních čísel. Podobné "autentické" recitály byly až do posledních let spíše vzácností (vzpomeňme ještě, za jak dramaturgicky odvážnou byla ještě před několika lety považována bachovská deska Magdaleny Kožené!), ale nyní se začínají v katalozích stále více prosazovat ve-dle klasických "pucciniovsko-verdiovských" desek. Mají totiž proti nim výhodu, že kromě osvědčené trojice lyrika-vášeň-tragika přinášejí i průzračnou radost, vtip, ironii, jednoduchý popěvek. I Petibon zbalila svůj recitál do poťouchlých fotografií ve svém poněkud křovinatém koncertním odění a její hudební smysl pro humor dosahuje vrcholu v airu Šílenství z Rameauovy opery-baletu Platée , kde skvěle napodobuje bláznivou operní divu. Ale teď vážně: Když celá deska začíná radostným sólovým "soleil" (slunce), jde o slovo nejen symbolizující celé francouzské baroko, ale i hlas zpěvačky. Je krásně průzračný, zářivý, s dokonalým ovládáním dynamiky a vibrata, svítící jasně nad orchestrem. Snad jen pár vyvrženě ječivých výšek lze vytknout. Jinak totiž vládne nad širokou škálou technických prvků a výrazových poloh kontrola a inteligence interpretky (je též muzikoložkou!). Koketerie tak střídá vážnost, aby celá deska skončila Grandvalovou ironickou kantátou Rien du tout , na jejímž závěru se pěvkyně rozhodne, že už znuděnému publiku nezazpívá vůbec nic ("rien du tout"). Z CD Patricie Petibon ovšem sotva lze být znuděn.

Vydavatel: Virgin Veritas / Monitor-EMI

Stopáž: 63:34

Nahráli: Patricia Petibon - soprán, Les Folies FranĆoises, Patrick Cohën-Akenine