Patricia Petibon – Nouveau Monde

Patricia Petibon – soprán, La Cetra Barockorchester Basel, La Cetra Vokalensemble, Andrea Marcon – dirigent. Text: A, N, F. Nahráno: 2/2012, Martinskirche, Basilej. Vydáno: 2012. TT: 67:53. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 479 0079.

Francouzská sopranistka Patricia Petibon není u nás příliš známé jméno; dne 8. 10. 2013 by měla mít koncert v Dvořákově síni Rudolfina. Přitom třiačtyřicetiletá vystudovaná zpěvačka a muzikoložka, o niž na počátku kariéry pečoval William Christie, je velmi respektovanou interpretkou širokého spektra hudby od baroka po 20. století a u Deutsche Grammophon vydala vloni už pátou sólovou desku. Nese slibný titul Nouveau Monde, pod nímž se skrývá stará hudba, která se nějak dotýká Nového světa. Vedle známých jmen komponistů, jako například Marc-Antoine Charpentier, jsou zde i jména téměř neznámá – José de Nebra, Henry Le Bailly – a také skladby anonymní. Co se týká dramaturgie, je zde několik písní z peruánského Codexu Martínez Companón z 18. století, Purcellovo Lamento Didony, úryvky z Médey o d Charpentiera nebo z Les Indes galantes od Rameaua atd. Nechybí originální, nepatetická verze anglického hitu Greensleeves. Z interpretace je znát, že titul Nouveau Monde je pro Patricii Petibon srdeční záležitostí a že si natáčení užívala. Skvěle ji podpořily pod vedením Andrey Marcona barokní orchestr a sbor La Cetra z Basileje. Součástí orchestru byly při natáčení i ne zrovna běžné nástroje – renesanční loutna, barokní kytara (hraje na ni Evangelina Mascardi, jež kdysi byla častým hostem v Praze), jihoamerická harfa a perkuse a barokní dudy. Málokterá deska z posledních let má v sobě tolik espritu a životodárné síly, jako Nouveau Monde. Jestli chcete dobít energii a projasnit si den, tak tento titul by mohl být tím pravým.