úterý, 18. září 2007

OST: Memoirs of a Geisha

OST: Memoirs of a Geisha OST: Memoirs of a Geisha

Soundtrack z filmu. Hudba: John Williams. Yo-Yo Ma - violoncello, Itzhak Perlman - housle, Ensemble Nipponia. Produkce: Rob Marshall, produkce alba: John Williams. Nahráno: Royce Hall, Ucla, Sony Pictures Studios, Culver City. 1 CD Sony Classical 82876 77857 2 (SonyBMG).

Není to tak dávno, co do českých biografů přišel film Geisha . K vytvoření hudby, která zdaleka není jen nutným podkresem vizualizace příběhu, byl vytvořen silný tým v čele s jedním z nejlépe vydělávajících filmových skladatelů Johnem Williamsem . Tím, že firma Sony angažovala i skvělou dvojici Yo-Yo Ma a Itzhak Perlman , zajistila si vynikající prezentaci sólových partií. Přestože mám k tvorbě Williamse určité výhrady, tentokrát se mu podařil vytvořit koncízní, melodicky zajímavý a náladově silný tvar. Od filmové hudby nemůžete očekávat zástupy melodických témat a košatou motivickou práci. Stačí jedno vůdčí výrazné téma, které je možné variačně zpracovávat (co by si filmoví tvůrci počali bez historického "vynálezu" variačního principu?!). Vše je samozřejmě okořeněno exotikou, a to jak ve volbě melodických řad, tak i nástrojů (zajímavé využití japonského instrumentáře - koto, šakuhači). Je to jeden z mála soundtracků posledních let, které mají smysl, dají se opakovaně poslouchat a mohou být milou vzpomínkou na filmový zážitek. Nicméně filmová hudba je natolik úzce svázána s obrazem, že doporučuji především návštěvu kina; ideální by bylo počkat si na DVD.