čtvrtek, 3. duben 2003

Olivier Messiaen: Des canyons aux étoiles...

Messiaenova skladbaDes canyons aux étoiles... (Z kaňonů ke hvězdám...) pro klavír, lesní roh, xylorimbu, zvonkohru a orchestr je známá - zvlášť u nás - spíše než z poslechu z literatury díky zvláštním a zajímavým okolnostem vzniku. Byla objednána pro oslavu 200. výročí trvání USA a kvůli ní byla po Messiaenovi dokonce v zámoří pojmenována hora. Tato neznalost není překvapivá: v době svého vzniku tato skladba byla považována za skladatelovu sumu (ten ovšem později napsal ještě "sumovatější" sumy), protože využívá většiny Messiaenových do té doby použitých skladebných technik a vyniká zvláštní formou kombinující sólové kusy s komorní a koncertantní hrou. Vyžaduje tedy mimořádné podmínky - rozsáhlý a zvláštně obsazený komorní orchestr, neobyčejně dobrou dechovou skupinu, rozsáhlou bicí baterii a mimořádné, specializované sólisty. Ze čtyř vyjmenovaných sólistů mají opravdová autonomní sóla jen klavír a horna a na závěr skladby si uvědomíme, že centrálním nástrojem je - jako u Messiaena, manžela geniální pianistky Yvonne Loriod vždy - klavír. I na této nahrávce je nejvýraznějším představitelem právě klavírista - Roger Muraro . Platí dnes za největšího messiaenovského specialistu, je na vrcholu sil, už nahrál celého sólového klavírního Messiaena. Vyniká naprostou jistotou technickou (má nezvykle uvolněné a velké ruce) i stylovou (studoval v úzkém kontaktu s manželi Messiaenovými). Dnes je naprosto autonomním sólistou, jeho kurzy i hra už povyšují messiaenovskou klavírní tradici nad odkaz loriodovský. V jeho hře vše zní skálopevně jistě. Ovšem ve skutečnosti Muraro jako pedagog prezentuje hned několik interpretačních možností, mezi kterými se sám ještě definitivně "nerozhodl". Je tedy více než jisté, že i tato nahrávka je pouze "fotografií" jeho dnešního pohledu na Kaňony . Jeho hru lze definovat asi následovně: klasická klavírní sonorita, mimořádná schopnost rozrezonovat nástroj, perkusivní bohatost úhozu a velmi přirozené, harmonicky podložené a z pohybu ruky vycházející chápání Messiaenových "ptačích" frází. Ještě je nutné jmenovat jednoho strůjce nahrávky: dirigenta Myung-Wuna Chunga . Asi není náhodou, že dva nejposvěcenější vykladači Messiaenova díla - Chung a Nagano - mají asijské kořeny. Vždyť "orientalita" Messiaenova pojetí času i použití bicích je zřejmá na první poslech. Možná i proto se pod Chungovým vedením tak báječně pojí bicí s ostatními zářivě světlými nástroji. Chungova spolupráce s Murarem má jeden společný středobod, který svědčí této složité celovečerní skladbě - vtažení hudebního proudu do proudu vyššího: do koncentrovaného rituálu.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

EAN: 0028947161721

Nahráli: Jean-Jacques Justafré, Roger Muraro, Orchestre philharmonique de Radio France, Myung-Wun Chung