Mariusz Kwiecień – Slavic Heroes

Mariusz Kwiecień – baryton, Polish Radio Symphony Orchestra, Lukasz Borowicz – dirigent. Text: A, N, F. Nahráno: 9/2009 a 1/2011, Polish Radio Witold Lutoslawski Concert Hall. Vydáno: 2012. TT: 55:18. DDD. 1 CD Harmonia Mundi HMW906101.

Sytý hlas polského barytonisty Mariusze Kwiecieńa máme tentokrát možnost slyšet ve vybraných nahrávkách pouze slovanských autorů: ruských, polských a českých. Většina operních rolí je z 2. poloviny 19. století, výjimkou – a velmi vydařenou – je Szymanowského Král Roger , uvedený až v roce 1926. Kwiecieńovou vstupní nahrávkou je oblíbená role Evžena Oněgina, kterého uvedl nejen v Moskvě, ale i na několika světových scénách. Je trochu škoda, že zde působí, možná i pod vlivem doprovodu Symfonického orchestru polského rozhlasu, ne příliš emocionálně přesvědčivě a jeho projev přes pěveckou virtuozitu poněkud postrádá vnitřní napětí. Rachmaninův Aleko už je ovšem zcela odlišný, je plný vášně a zaujetí, dalo by se říci, že pěvci doslova sedí a dokáže se s tímto hrdinou ztotožnit. Ani Smetanův Vok z Čertovy stěny nepůsobí mlhavě, i když pocitu z jistých emočních limitů se zde opět neubráníme. Moniuskova hudba naopak probouzí Kwiecieńa k výbornému výkonu a je jasně znát, že jeho baryton teprve tady dostává svůj prostor. Střídání rolí lyrických, hrdinských či milostných je sice dramaturgicky zcela namístě, pro sólistu ale ne vždy je tato volba přínosem. (Pro nás je ovšem velmi pozitivní a zajímavé uvedení árie Prince z Dvořákova Šelmy sedláka , toto dílo prakticky vymizelo z českých, natož pak ze zahraničních operních scén.) Operetní charakter árie z Moniuszkowy opery Straszny Dwór příjemně překvapuje svěžestí podání a lze v něm jen ocenit bohatost barytonistova projevu a zajímavého hlasu, ostatně stejně doma je pěvec i v dalším Moniuszkowě díle Verbum nobile. Závěrečný Szymanowského Král Roger je pak skutečnou korunou celého alba, Kwiecień uvedl jako poslední nahrávku finální scénu této opery jistě právem a velmi zdařile zakončil přehlídku „Slovanských hrdinů“. Je jisté, že operní role z 20. století je jeho srdci ze všech zde uvedených rozhodně nejbližší. Barytonový témbr pěvce je velmi zajímavý, škoda že ne všude uplatňuje své schopnosti rovnoměrně. Je znát určitá snaha o co nejširší záběr, ne ve všech zvolených partech však plně věrohodně ztvárněná. Hlas typu Mariusze Kwiecieńa bude ještě určitě zrát a umožňovat pěvci stále hlubší a soustředěnější ponor do různorodých operních rolí. Na obhajobu sólisty je ovšem nutno dodat, že kvalitnější orchestrální doprovod by určitě dodal pěvci větší podporu a jistotu.