Marin Marais: Pour la Violle et leThéorbe

S německou gambistkou, interpretkou staré hudby Hille Perl se nesetkáváme poprvé, samostatné nahrávky pořizuje od roku 1997. Tehdy to byla deska věnovaná francouzským barokním skladatelům, respektive panu de Sainte Colombe, následovaly další tituly věnované dílu J. S. Bacha nebo italským skladatelům raného baroka. Před časem s ní též vyšel v HARMONII rozhovor. Od roku 1984 spolupracuje Hille Perl s Američanem Leem Santanou , který se též specializuje na starou hudbu jako hráč na loutnu, i jako skladatel hudby pro staré nástroje.

Nahrávka zaujme hned z několika pohledů. CD je po estetické stránce vkusně vyvedené, znalci a milovníci gambové literatury ocení neznámé skladby Marina Maraise, které dosud nahrané nebyly, přínosem je jistě i způsob vypořádání se s určitými problémy, které celý projekt kladl. Obsahovým zdrojem této nahrávky je rukopisná sbírka skladeb pro violu da gamba, uložená v národní knihovně v Edinburku. Na bližší historické souvislosti přišel Jonathan Dunford, který se zabýval vztahem Maraise k tomuto rukopisu. Pramen pochází z období daleko před zveřejněním zde obsažených Maraisových skladeb v pozdější tištěné podobě, navíc obsahuje několik skladatelových kusů, nedochovaných nikde jinde než zde. Tedy, dříve než byla díla publikována, dávno již kolovala mezi komorními hráči. V tomto světle lze sledovat určitý skladatelův vývoj i pohled do problematiky tehdejší interpretační praxe. Do jaké míry byla samozřejmostí improvizace a požadavky na tvůrčí schopnosti interpretů, dokládá i to, že rukopis neobsahuje žádný doprovod. Hrát skladbu bez doprovodu však považoval skladatel za nemyslitelné, což dokládá předmluva k samostatnému výtisku continua k První knize pro violu z roku 1689. U skladeb později publikovaných použili či upravili autoři této nahrávky přímo doprovody těchto dobových vydání, ale u skladeb bez dochovaného continua bylo nutné doprovod dokomponovat. Tohoto úkolu se chopil Lee Santana a výsledek se jeví jako nadmíru uspokojivý. Takto aranžované jsou na nahrávce variace Folia , Preludium a Bagatella D dur . Mezi skladbami Marina Maraise uslyšíme i dílo pro sólovou theorbu jeho méně známého současníka, kolegy na královském dvoře Roberta de Visée, která dokládá, jaký skladatelský vliv měl Marais vliv na své současníky.

Nikdo nemůže říci, že jde o historicky spolehlivé rekonstrukce původního znění a autoři CD se ani nesnažili, splňovat pravidla co největší možné autenticity. Na druhé straně se jim nedá ani po této stránce mnoho vytknout. Hille Perl s Leem Santanou jde o to, aby k současnému posluchači jejich interpretace nějakým způsobem promlouvala, jak se pokouší sdělit v bookletu CD. Myslím, že se jim tento záměr podařil. Jejich provedení Maraisových kusů pro gambu s doprovodem theorby je svěží, plné prožitku, zahrané s citem pro duši hudby, kterou mají rádi.

Vydavatel: Deutsche Harmonia/BMG

Stopáž: 78:45