úterý, 30. březen 2004

Ludwig van Beethoven, César Franck, Maurice Ravel: Koncert pro klavír a orchestr č. 4 G dur op. 58, Symfonické variace pro klavír a orchestr,

První CD vydané v roce desátého výročí vzniku PKF nabízí zážitek zcela jedinečný. Začít můžeme už jeho nápaditou a neotřelou dramaturgií. Tři díla pro klavír a orchestr tří skladatelů tří různých stylových období mají totiž překvapivě mnoho společného. Ve všech je sice klavír sólovým nástrojem, ale zároveň je jeho part - při vší technické náročnosti - vždy pevně začleněn do jednotného hudebního toku. Všechny tři skladby patří k vrcholným výtvorům svých autorů, přičemž každá z nich se navíc vyznačuje výrazně nekonformním pojetím. 4. klavírní koncert je ze všech Beethovenových klavírních koncertů nejlyričtější a v podání Ivana Moravce a Pražské komorní filharmonie s Jiřím Bělohlávkem se stává skutečnou hudební básní. Měkké, téměř snové tóny úvodních akordů sólového klavíru přebírá orchestr stejně měkce a vzdušně, jako by sólista i orchestr byli jedna a táž osoba. Celá první věta proplývá lehce, s nepatrným nádechem melancholie, jako příjemná vzpomínka oživená svěžími, něžně perlivými klavírními pasážemi. I dramatický dialog volné věty se v závěru měkce rozplyne do vzdušného finále. Stejným poetickým nábojem, obohaceným o vzrušenější a patetičtější polohy, se vyznačují i Franckovy Symfonické variace . Vrcholem tohoto CD je skladba závěrečná, Ravelův Klavírní koncert G dur. Z křehkého impresionisticko-španělského koloritu se tu na nás usmívá jazz tak zářivě, až se nám nechce věřit, že je ho v Ravelově partituře tolik. Vše, co je jen trochu cítit jazzem, se tu překvapivě rozsvítí a vnáší do klidného, nostalgického a nepatrně impresionisticky zamženého letního odpoledne bezstarostnost mládí. Jiří Bělohlávek míchá barvy s fantazií beroucí dech, orchestrální sóla fascinují svou lehkostí a Ivana Moravce zachytilo toto CD v jednom z jeho nejsugestivnějších životních výkonů.

Stopáž: 70:14

Nahráli: Ivan Moravec - klavír, Pražská komorní filharmonie, Jiří Bělohlávek

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.