pondělí, 26. březen 2012

Libera - The Christmas Album

Libera - The Christmas Album Libera - The Christmas Album

Nahráno: 2011, The Music Place, Londýn. Vydáno: 2011. TT: 57:27. DDD. EMI Classics 0 84353 2.

Chlapecký sbor Libera z jižního Londýna u nás sice není známý, ale v západní Evropě a v Americe jsou to hvězdy koncertních sálů, kostelů a televizí. Více než třicet pečlivě vybraných a podle desky (nevím, jaká by byla živá realita) výborně homogenně zpívajících chlapců jsou dokonalým produktem hudebního byznysu. Mají skvělý marketing, propagaci a soudě podle youtube.com i sugestivní prezentaci. Ne náhodou jsou označováni jako sborový pandán k Andreovi Bocellimu. U EMI je toto graficky i obsahově velkoryse vybavené vánoční album čtvrtým projektem (The best of Libera, New Dawn, Peace, DVD Libera in Concert) a jsem přesvědčen, že bude stejně komerčně úspěšné. Autorem na tělo ušitých, leč nepříliš vynalézavých aranží většiny písní je umělecký vedoucí Libery Robert Prizeman . Najdete zde pouze melodie běžně známé z angloamerického prostředí (White Christmas , O Holy Night , Coventry Carol , In dulci jubilo ...). Sound desky připomíná nahrávky Bocelliho nebo ještě více Sarah Brightman a po několika písních bez jakéhokoli kontrastu jsem měl pocit jednotvárnosti. Je to dokonale promyšlený produkt a hlasy zní tak andělsky, až je to nepřirozené. (Navíc anglosaský aranžérský patetismus je mi protivný.) Pro někoho, kdo má rád takto hudebně ozvláštněné Vánoce, to bude příjemné a určitě plesají britská a americká nákupní centra, kde je deska pouštěna, ale já bych dal přednost Von Otter, Pavarottimu nebo našim sborům Boni pueri či Českému chlapeckému sboru.

Body: 2 z 6

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.