neděle, 7. prosinec 2008

Leif Ove Andsnes plays Bach & Mozart

Napsal(a) 

Leif Ove Andsnes plays Bach & Mozart Leif Ove Andsnes plays Bach & Mozart

Leif Ove Andsnes - klavír, Norský komorní orchestr, Leif Ove Andsnes. Režie: Kjetil Bie. Text: A, N, F, Š, norsky. Nahráno: live, 9/2004, Posthallen, Oslo. Vydáno: 2005. TT: 73:00. Obraz. formát: NTSC System 16:9 Anamorphic. Zvuk. formát: Linear PCM Stereo - Dolby 5.1 surround - DTS 5.1 surround. DVD EMI Classics 0946 31043697 (EMI).

DVD nabízí záznam koncertu vynikajícího norského pianisty Leifa Oveho AndsneseNorského komorního orchestru , který se konal 30. září 2004 v atraktivním prostředí Staré pošty v Oslu. Andsnes pojal své vystoupení značně neformálně - hrál totiž jednotlivé věty z klavírních koncertů W. A. Mozarta (K 456, K 271, K 466) a J. S. Bacha (BWV 1056) a produkci navíc oživil vlastním průvodním slovem. Nahrávacího projektu se ujal Espen Dyring Skau, norský manažer EMI, jenž spolupracuje především s hvězdami pop music. Bohužel ne všechno, co si žádá svět popu, lze aplikovat na "vážnou" hudbu, a tak výsledný dojem z celého DVD je poněkud rozporuplný.

Projekce začíná zadumaným modrofialovým záběrem na potemnělou mořskou hladinu s balvany a skalami. Toho, kdo předpokládá, že jde o obrazový doprovod k hudbě stejně potemnělé nálady, čeká překvapení - o pár vteřin později se nad nokturnovým mořem rozezní radostné finále z Mozartova Klavírního koncertu B dur K 456 . Bezprostředně nato nás režisér "překvapí" dalším "originálním" nápadem: na velkou černou skálu nám promítne v "perspektivně" zkreslené dvojprojekci Andsnese hrajícího na klavír. Podobné záběry se pak během celé věty mnohokrát opakují. Pokud bylo úmyslem režiséra odvést pozornost diváků od hudby a zároveň jim dokázat, jak málo mu záleží na významové vazbě mezi hudbou a obrazem, pak se mu to povedlo opravdu znamenitě. Třetí "originální" režijní nápad nás pak čeká přímo v koncertní síni. Historické prostory se totiž doslova topí v kýčovitém modro-růžovém nasvětlení, jako by se jednalo o nějakou pop show. Přiznávám, že tolik nevkusu a balastu v tak krátké chvíli jsem už dlouho nezažil. Navíc ani Andsnes ani Norský komorní orchestr nemají nic takového zapotřebí. Jsou výborní i bez barevných reflektorů. Andsnes na tomto koncertu nejen hraje, ale zároveň také diriguje, a obojí dělá skvěle. Hned na začátku obdařil své spoluhráče odzbrojujícím klukovským úsměvem a je skutečně požitkem sledovat, jak to mezi ním a mladým orchestrem po celou dobu koncertu jiskří. Všichni hrají s ohromným potěšením a Mozartova i Bachova hudba vychází v jejich podání nesmírně živě a inspirovaně. Zajímavých detailních záběrů na hrající hudebníky je naštěstí na tomto DVD víc než laciné obrazové "vaty", takže nezbývá, než se smířit s tím, že interpreti i posluchači jsou modro-růžoví, a přetrpět několikeré další zbytečné obrazové vstupy (stereotypně "oživované" zkreslenými dvojprojekcemi hrajících hudebníků) i v ostatních skladbách.

Je mi skutečně líto, že tak krásné nahrávce se dostalo tak bezduché komerční vizualizace. Omluva je jediná, bohužel velmi pádná: v Norsku se prý poté, co ukázky z tohoto DVD uvedla místní televize, pětinásobně zvýšil prodej Andsnesových CD.

Body: 4 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.