neděle, 8. červen 2003

Leevi Madetoja: Písně

Je všeobecně známo, že hudba severských autorů je v kontextu evropské huby stále ještě neoprávněně opomíjena, respektive je zařazována do kategorií, které jako by stály na okraji současného hudebního dění, či tvořily jeho okolí. Ovšem hlubší pohled do této hudby odhalí skutečnost, že jde o fenomén stojící na stejné estetické úrovni jako ostatní skladby svého druhu. K tomu navíc přistupuje vysoká charakterová originalita, jež je dána svérázným prostředím, ve kterém tato hudba vznikla (bohužel právě to bylo často důvodem, proč se hudba evropského severu pokládala pouze za regionální záležitost). Nahrávka písní finského komponisty Leeviho Madetoji je důkazem, že píseň jako velmi oblíbený hudební druh v celé evropské hudbě byla i v dílech severských autorů populární a vycizelovaná ve všech směrech. Je nabíledni, že určité názvuky lidové hudby či národní charakter jsou právě v písních velmi silným určujícím prvkem. Obsáhlé CD s dvaatřiceti písněmi, nota bene ve velmi komplikovaném jazyce, by mohlo budit určité podezření z jednotvárnosti. Avšak brilantní provedení obou interpretů dává celé nahrávce dynamiku a pestrost. Gabriel Suovanen oplývá temně zabarveným hlasem, který odívá lyrické písně decentním flórem nostalgické melancholie. Na druhé straně nás překvapí jeho mužný patos a dynamický ambitus v kusech dramatických, výpravných a v písních inklinujících k lidovému koloritu. Klavírista Gustav Djupsjöbacka správně pochopil, že interpretuje sice velmi nápaditý doprovod, který tvoří nejen doprovod zpěvu, ale v určitých partiích také hraje sólistickou roli. Jazyková bariéra je v tomto případě velkým pozitivem, protože dovoluje posluchači vnímat jednotlivé písně jako ilustrace určitých nálad a proměn charakterů. Tento snímek patří k těm, u nichž po prvních několika minutách zjistíme, že jsme se skutečně soustředěně zaposlouchali.

Vydavatel: Ondine / Classic

Stopáž: 79:27

Nahráli: Gabriel Suovanen - baryton, Gustav Djupsjöbacka - klavír