neděle, 3. březen 2002

Latica Honda-Rosenberg: Šostakovič: Houslový koncert č. 1, Čajkovskij: Houslový koncert - Šostakovič, Čajkovskij

Prosadit se mezi mladé špičkové houslové virtuózy jistě není snadné. Předchází tomu náročné investice do účasti v soutěžích a nutnost se v nich dobře uplatnit. Na základě toho se pak dostaví úspěch v paprskovitě se šířících možnostech nahrávání a hostování u prvotřídních orchestrů. Tím prošla mladá německá houslistka japonského původu Latica Honda--Rosenberg , která se po studiích u Zakhara Brona a Dorothy DeLay umístila na druhém místě v moskevské soutěži P. I. Čajkovského v roce 1998. Na gramofonovém trhu se ny- ní představila nahrávkou houslového koncertu z nejslavnějších - Petra Iljiče Čajkovského a prvního koncertu Dmitrije Šostakoviče. Z interpretace obou děl vyplývá, že houslistka nemá technické problémy a styl "velkých" koncertů je jí blízký. Je to sólistka razantního výrazu v dramatické rovině, což je pro její interpretaci obou koncertů natolik příznačné, až zaniká fakt, že mezi vznikem děl uplynulo téměř sto let. Pokud Šostakovičova skladba unese toto pojetí s kladným výsledkem (ač i zde mají pomalé věty ještě jiné části obsahu než jen změnu tempa a intonace), pak Čajkovskij v jejím podání se blíží k hranici neromantického naplnění, neboť je spíše brilantně elegantní, nikoli niterně rozezpívaný. Mladá houslistka to cítí jinak, je to její právo, avšak v řadě slavných interpretů tohoto koncertu (či právě mezi současnými mladými houslisty) zanechává pro mne stopu faktu, že tento koncert technicky perfektně zahraje. Latica Honda je bezesporu vynikající talent a bude zajímavé sledovat její cestu. Domnívám se však, že v jejím projevu ještě není fáze lidské zralosti, která dává podklad vyznít nejen velkému tónu, ale i prožitku. Pokud to dílo Šostakovičovo nevykazuje v prvním poslechu, koncert Čajkovského ano.

Vydavatel: BMG

Stopáž: 76:15

Nahráli: Rosenberg - housle, Symphony Orchestra RTV Slovenia, Lior Shambadal