úterý, 10. září 2002

Karel Ančerl - Gold Edition (Volume 1): Bedřich Smetana: Má vlast - Bedřich Smetana

Na úvod několik slov k projektu "Ančerl - Gold Edition". Především je důkazem, že i ekonomicky ve světovém měřítku malá firma může někdy zapůsobit jako gigant. Supraphon upozorňuje na sebe nejen svými soudobými janáčkovskými a martinůovskými projekty, ale i citlivě remasterovanými archivními nahrávkami. Už teď je zřejmé, že monumentální edice 42 CD s nahrávkami Karla Ančerla a České filharmonie rozvržená do let 2002 - 2005 bude patřit určitě k tomu nejzajímavějšímu, co kdy tato vůdčí česká firma vydala. Navíc to může pozvednout setrvale malé české sebevědomí. Pro firmu to rozhodně není riskantní podnik. O Karla Ančerla jeví zahraničí stále velký zájem, je řazen mezi velké dirigentské osobnosti 20. století, a tak je velmi pravděpodobné, že edice bude mít venku komerční úspěch. Navíc může projekt směle aspirovat na nějakou gramofonovou cenu.

Prvním dílem edice musela být nutně Má vlast . Nahrávka je to reprezentativní a referenční. Reprezentativní například proto, že je vynikající vizitkou období České filharmonie, kdy orchestr hrál asi nejlépe. Už jenom poslouchat sametové smyčce a barevně nenapodobitelné dechy je úžasným zážitkem. Referenční je hlavně kvůli dirigentovi. Jestliže se o Ančerlovi traduje, že byl suchý, bez větších emocí, pak Vlast je pravým opakem. Důležité však je, že ony emoce má Ančerl vždy pod kontrolou, že hlavní je pro něho celek, nikoliv místně vzduté vášně či vliv národních mýtů. Možná i vás napadne, že tehdy hrál orchestr mnohem přesněji nežli dnes. Nicméně všechno "řemeslo" je podřízeno sugestivnímu výrazu, atmosféře. Například nikdy jsem neměl tak vlezlý pocit lehce vlnící se vodní hladiny ve Vltavě jako zde, majestátu ve Vyšehradu, rozhlehlosti a širokodechosti v Českých luzích a hájích , hrozivosti v Táboru a sopečného tajemna v Blaníku .

Staré nahrávky lze nazírat dvojím způsobem: zaprvé jako aktuální, i dnes soudobé výpovědi, zadruhé jako historický dokument. Ančerlova Má vlast patří do první skupiny.

Stopáž: 75:15

EAN: 9788071062561