pondělí, 13. leden 2003

Kaija Saariaho: Flétnový koncert L'aile du songe, Laconisme de l'aile, básně Saint-Johna Perse s elektronickým zvukovým prostředím

Napsal(a) 

booklet booklet
Flétnový koncert finské skladatelky Kaiji Saariaho L'Aile du songe je zřejmě doposud nejsledovanější a nejočekávanější koncertantní skladbou nového tisíciletí. Jeho konečná podoba potvrzuje nepsané pravidlo, že skvělý nástrojový koncert může skvělý skladatel napsat pouze ve spolupráci se skvělým instrumentalistou. Ojedinělostí tohoto koncertu je fakt, že jde o tandem ženský. Sólistkou, jíž je skladba dedikována, je dlouholetá spolupracovnice Saariaho, v Německu usazená americká flétnistka Camilla Hoitenga . Že jde o koncert veskrze ženský, lze přímo potvrdit na zapojení hlasu sólistky, který je posazen do vysokého ženského rejstříku, aby korespondoval s rozsahem flétny. Ostatně celý zvukový proud koncertu je vyzdvižen do vysokých rejstříků orchestru. O to víc je třeba obdivovat průzračnou instrumentaci orchestru, který, ač položen do "-čárkovaných" oktáv, flétnu nekryje. Hoitenga se přímo podílela na podobě sóla a navrhla mnoho náročných detailů. Její nástrojové možnosti neznají limity, její glissanda jsou zcela plynulá, piana i v nejvyšších přefucích dokonalá, nátiskové varianty nepřeberné.

Okolní tracky CD "objasňují" cestu k tomuto flétnovému koncertu. Ve francouzské a anglické verzi jsou zde zaznamenány vybrané verše Saint-Johna Perse, který Saariaho inspiroval k veškeré hudbě na tomto CD. Anglickou verzi recituje samotná Hoitenga a ukazuje i svoji recitátorskou suverenitu (to bývá u jiných interpretů a zejména zpěváků často až směšný kámen úrazu). Saariaho k těmto básním vytvořila elektronická "zvukové prostředí". Při tom se posluchači zpětně vybaví, že i instrumentace orchestru v koncertu vychází z možností elektroakustické hudby a z vědecké analýzy zvuku. Navíc tím Saariaho odhaluje své velmi tradiční a dnes již mezi kvalitními skladateli vcelku ojedinělé chápání sazby jako sólové melodie a doprovodu. Některé úseky koncertu totiž využívají orchestr pouze pro "obarvování" tónu a melodie flétny (v tom Saariaho nezapře své pařížské spektrální školení). Úvodní skladba CD, dvacet let starý Laconisme de l'aile pro flétnu sólo, může posloužit jako vysvětlení pro fascinaci Saariaho právě flétnou - chápe jí jako prostředníka mezi lidským hlasem a nástrojem, mezi řečovou výslovností a nástrojovou artikulací. Že by další skladatel(ka) toužící po "mluvícím" instrumentu?

Vydavatel: Montaigne / Classic

Stopáž: 60:23

Nahráli: Camilla Hoitenga - flétna, recitace, Armin Maalouf - recitace, Finnish Radio Symphony Orchestra, Jukka-Pekka Saraste

Body: 5 z 6

Komentáře

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.