úterý, 1. říjen 2002

Joseph Haydn: Kantáty pro dvůr Esterházyho, Symfonie č. 12 E dur

Rozvoj záznamové techniky a gramofonového průmyslu nám přinesl do života zázraky - můžeme si v klidu domova a kolikrát chceme zpřítomnit vrcholné výkony interpretů třeba z Metropolitní opery. Smutné ale je, když špatné použití samotné techniky znehodnotí práci umělců, k čemuž bohužel dochází na tomto CD. Je to škoda dvojnásob, neboť pro první dvě kantáty (Destatevi, o miei fidi, a Al Tuo arrivo felice ) je tato nahrávka světovou premiérou a i zbývající kantáta Qual dubbio ormai tu zaznívá poprvé ve verzi odpovídající autografu. K tomuto premiérovému projektu byli přizváni interpreti nadmíru povolaní: korejská sopranistka Sunhae Im , specializující se především na Mozartovy opery, brilantně zvládá náročné koloratury a Johanna Stojkovic´ , která své zkušenosti s hudbou barokní a raně klasickou zúročuje v dramaticky a citlivě přednášených recitativech. Cappella Coloniensis se zaměřuje na tvorbu předklasickou a klasickou, podobně jako VokalEnsemble Köln, vedený Maxem Ciolkem . Přesto se při poslechu nemůžeme těšit z propracované stylově znějící hudby, za což nesou vinu zvukoví technici. Snad ve snaze vytvořit jakýsi moderní zvuk příliš prosazují hluboké a vysoké frekvence. Nahrávka pak působí nepřirozeně ostře, zvukově nevyrovnaně. Sólistům toto pojetí příliš neubližuje, zato sbor, který by měl přinášet vyvrcholení díla, splakal nad výdělkem - vyznívá převážně jako neurčité, nesrozumitelné syčivé hučení, které je přehlušeno nepřirozeně vytaženými nástroji orchestru. Paradoxní je, že sám Haydn tyto skladby, vzniklé v letech 1763 - 64, nazýval právě "coro" (sbor - tedy nikoliv kantáta, neboť soudobá italská kantáta byla určena jen pro sólové hlasy). Po hudební stránce je interakce mezi jednotlivými protagonisty, sborem a orchestrem výborná, zvuk ale působí, jako kdyby se prostor tvořil až uměle, za pomoci elektronických efektů. Dojem zvukové nevyváženosti tohoto CD potvrzuje i na závěr zařazená nahrávka Symfonie č. 12 , která vznikla v jiné době a na jiném místě a nevykazuje žádné z výše zmíněných nedostatků. Tento bonbónek opět ujistí naše uši o tom, že i smyčce mohou znít měkce.

Vydavatel: Harmonia mundi / Classic

Stopáž: 57:35

Nahráli: Sunhae Im - soprán, Johanna Stojkovic´ - soprán, Max Ciolek - tenor, VokalEnsemble Köln, Cappella Coloniensis des WDR, Andreas Spering