John Corigliano: Fancy On A Bach Air, Fantasia On An Ostinato, Étude Fantasy, Phantasmagoria

První skladba Fancy On A Bach Air je určena sólovému violoncellu a na krátké sedmiminutové ploše pracuje s Bachovým tématem velmi niterným způsobem. Nemalou zásluhu na vyznění skladby má Yo-Yo Ma , jehož krásná legata a čistý přednes dělají ze skladby pozoruhodnou miniaturu.Fantasia On An Ostinato vznikla pro Van Cliburnovu mezinárodní klavírní soutěž jako povinná skladba. Ve svých repetitivních paternech, jejichž opakování záleží na vůli pianisty, dává prostor hudební představivosti a kreativitě. To byl také Coriglianův záměr. Vyvázat mladého interpreta z vazby na učitele a neučinit z něj technicky vycvičenou opici. Zároveň skladba nezanedbává technický prvek, ale je především o svobodě a fantazii. Vychází z ostinátního motivu druhé věty Beethovenovy Sedmé symfonie a je silně ovlivněna minimalismem.

Další sólovou klavírní skladbou je Étude Fantasy . V pěti částech řeší různé technické problémy a její první věta je hrána pouze levou rukou, na kterou se poté soustředí i zbylé čtyři části. Jako u předešlé skladby dokazuje, že primární technický předpoklad může dát prostor k rozvinutí fantazie (na kterou CD odkazuje a o které je), spontaneity a radosti ze hry.Dokladem toho je i poslední skladba CD nazvaná Phantasmagoria a ve své komorní verzi pro violoncello a klavír vychází z Coriglianovy opery The Ghosts of Versailles. Ta se odehrává ve třech rovinách: svět věčnosti reprezentovaný versailleskými duchy (mimo jiné Marie Antoinetta, nebo dramatik Beaumarchais), dále svět jeviště s postavami Zuzanky, Figara, hraběcí rodiny Almaviva a třetí svět historické reality zastoupený především obdobím francouzské revoluce. Objevují se tu éterická a lyrická témata, náznaky raně romantické salónní hudby, témata „historické reality“ atd. Především jde ale o to, že Corigliano je velmi dobrý skladatel a vymyslet fantasmagorické CD, které to s fantazií myslí vážně, je skvělý nápad. Jak autor sám píše v bookletu, hudební fantazie je vrtošivá, náladová, výstřední, imaginární, groteskní i surová. Také křehká, chytrá, lehká, nenápadná, příjemná. Prostě soudobá hudba, prostá všech experimentů a jistá si v kramflecích. Do hry s fantazií se báječně zapojili i interpreti CD.

Vydavatel: Sony Music Bonton

Stopáž: 53:39