čtvrtek, 25. červenec 2002

Johannes Brahms: Houslový koncert D dur op. 77 Koncert pro housle, violoncello a orchestr a moll op. 102

Deutsche Grammophon má záviděníhodný problém. Exkluzivně pro tuto firmu nahrávají dva umělci, kteří patří mezi špičku současných houslistů - Anne-Sophie Mutter a Gil Shaham . Občas se tedy zákonitě stane, že přijdou se stejnými nebo podobnými projekty a je na firmě, jak to vyřeší a zprodukuje. Předloni vyšla nahrávka Brahmsova Houslového koncertu s Mutter a nejlepším americkým orchestrem (New York Philharmonic, Kurt Masur), nyní stejný koncert vydal Shaham s nejlepším evropským orchestrem. Myslím si však, že katalog DG tím jenom získal. Shahamův snímek je tempově živější, kontrasty jsou větší a tomu odpovídá i více na odiv stavěná virtuozita. Oba snímky jsou osobité, názorově velmi vyhraněné, a i když obecně nejsem obzvláštním příznivcem neustálého nahrávání obehraných skladeb, protože aktéry jsou často umělci diskutabilní úrovně, v tomto případě udělala firma dobře.

Když jsem zmínil Shahamovu udivující virtuozitu, na odiv je stavěná jen zdánlivě. Rozhodně není prvoplánová. Ostatně v tomto hudebně komplikovaném díle by to bylo málo. Důležité pro mě bylo sledovat jeho hluboké vcítění do hudební struktury, například jak v první větě komorní plochy plynule střídají velkoorchestrální symfonismus, jak zvláště při zklidnění hudebního toku nabývá hlas houslí až omamnou vroucnost. V Dvojkoncertu je Shahamovi rovnocenným partnerem Jian Wang . Rovnocenným mohl být i proto, že s ním Shaham přímo vzorně, jakoby na "komorní" bázi spolupracoval. Někteří čeští houslisté si možná povzdechnou, že "to se jim to spolupracovalo, když měli za sebou takového dirigenta a orchestr." Koneckonců by měli pravdu, protože Berlínská filharmonie s Claudiem Abbadem vytvořila pro oba sólisty inspirativní tvůrčí prostor. Na závěr skutečný povzdech: Booklet této desky nebude asi patřit k firemním skvostům. O brahmsovský projekt Mutter se DG postaral o poznání lépe.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 71:19

Nahráli: Gil Shaham - housle, Jian Wang - violoncello, Berliner Philharmoniker, Claudio Abbado