pátek, 7. listopad 2008

Johann Sebastian Bach - Fugy BWV 846, 850, 857, 859, 861, 863, 865, 868, 869, 871, 874, 876, 877, 878, 885, 886, 891, 892, 849, 867

Napsal(a) 

Johann Sebastian Bach - Fugy BWV 846, 850, 857, 859, 861, 863, 865, 868, 869, 871, 874, 876, 877, 878, 885, 886, 891, 892, 849, 867 Johann Sebastian Bach - Fugy BWV 846, 850, 857, 859, 861, 863, 865, 868, 869, 871, 874, 876, 877, 878, 885, 886, 891, 892, 849, 867

Emerson String Quartet (Eugene Drucker, Philip Setzer, Lawrence Dutton, David Finckel, Da-Hong Seetoo j.h.). Produkce: Matthias Spindler. Text: A, N, F. Nahráno: 12/2007. Vydáno: 2008. TT: 57:17. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 4777458 (Universal Music).

Nevěřil bych, že Bachovy fugy z Dobře temperovaného klavíru mohou být tak vděčným a zajímavým titulem. Smyčcové kvarteto je ansámbl, kde se zvukově nedá nic ošidit a skladby musí být opravdu mistrovsky komponovány, aby byl výsledek zvukově zajímavý. Mohou k tomu být původně klavírní fugy dostatečným materiálem? Opravdu často moc nechybí, aby se posluchač začal nudit. Zde ale Emerson String Quartet ukazuje, že jejich možnosti a hráčské schopnosti snad opravdu nemají hranic. Bachovo Umění fugy nahrávají kvarteta, včetně tohoto, daleko častěji. Tam složitá polyfonická práce dává nahrávkám zajímavost - i když to také bývá za hranicí běžné posluchačské únosnosti. Tady jde o výběr čtyřhlasých a pětihlasých fug z prvního i druhého dílu Bachova stěžejního cyklu preludií a fug. Pět z nich upravil pro smyčcový kvartet Mozart, dalších šestnáct Emanuel Aloys Föstrer (1748 - 1823). Obě fugy pětihlasé hraje kvintet se dvěma violami. Tyto fugy jsou celkově kompozičně jednodušší a jejich témata vděčnější - ale v tom je pro interprety ještě větší úskalí, než v Umění fugy. Ale čtyři fenomenální hráči Emerson String Quartet a se zdají být opravdu bezkonkurenční. Je to intonačně naprosto bezchybné, všechny hlasy jasně čitelné, barevně střídmé a přitom pořád zvukově zajímavé. Je to interpretace ukázněná a přitom ne akademická, pro každou fugu volí nepatrně odlišný témbr, což pojetí oživuje, ale nikde příliš neromantizuje. Je to komorní poklona řádu Bachovy hudby a posluchačsky překvapivě vděčný titul.

Body: 5 z 6

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.