neděle, 13. červenec 2003

Johann Friedrich Edelmann: Kvartety pro klavír a smyčce

Napsal(a) 

booklet booklet
Tato nahrávka přináší hned dvě zajímavosti: méně známého autora a méně známý nástroj. Obojí si zaslouží alespoň několik poznámek. Johann Friderich Edelmann (1749 - 1794) pocházel z alsaského Štrasburku, kde vystudoval univerzitu. Procestoval několik zemí a usadil se v Paříži. Po revoluci se vrátil do rodného města a stal se zde bohužel postrachem všech obyvatel - "zasloužil" se o řadu uvěznění a dokonce svědčil proti svému nejlepšímu příteli -, až nakonec sám skončil pod gilotinou. Skladatelsky se jako zdatný pianista věnoval především klavíru, v jeho komorních skladbách stále převažoval důraz právě na klavírní part. V uvedených třívětých kvartetech (Es dur, c moll, g moll, D dur ) zaslechneme ozvěny Sturm und Drang, paralely s C. Ph. E. Bachem, Haydnem a někde i s francouzskou clavecinovou školou. Skladby lze provádět i na ve své době oblíbený tangentový klavír, čehož interpreti využili. Jedná se o nástroj podobající se zároveň cembalu i klavíru, je v něm umístěn dřevěný sloupek - tangenta, připomínající více cembalové trsátko než kladívko, struny jsou taženy vertikálně. Jeho výhodou je možnost velkých dynamických odstínů (podobně jako u kladívkového klavíru), pro hráče je náročné zvládnout hlubší ponor kláves a nutné velice precizně artikulovat.

Miklósz Spányi hraje na kopii italského nástroje postaveného podle Balassara Pastoriho z roku 1799. (Nástroje z konce 18. století měly tmavší zvukovou barvu, tangenta nebyla potažená kůží, a proto je jejich tón zvonivý.) Spányi a jeho kolegové nejsou co se autentické interpretace žádnými nováčky a dokazují, že v Maďarsku nejsou v tomto směru nijak pozadu. Všichni jsou na tomto poli aktivně činní, například Spányi studoval v Antwerpách a Mnichově, Paulik absolvoval po studiu ve Vídni kurzy u Simona Standage, Bozzai spolupracoval s Jordi Savallem. Na nahrávce si interpreti vycházejí vzájemně vstříc a dávají si potřebný prostor, přestože smyčcové nástroje jsou zde využívány spíše ke zvýraznění klavírní linky. Za zmínku stojí i skvělá souhra a precizní propracovanost. Spányi citlivě rozprostírá na nástroji širokou škálu barevných i dynamických možností, jeho artikulace je sympaticky pečlivá a velice zřetelná.

Tato nahrávka by se dala vnímat pouze jako zajímavá kuriozitka, interpreti ji ale svým provedením posunují přece jen o něco výš. Můžeme přemýšlet o tom, zda si to Edelmann - člověk vůbec zaslouží, Edelmann - skladatel za seznámení rozhodně stojí.

Vydavatel: Hungaroton / Panther

Stopáž: 64:25

Nahráli: Miklós Spányi - tangentový klavír, Erika Petöfi, László Paulik - housle, Balász Bozzai - viola

Body: 4 z 6

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.