čtvrtek, 29. srpen 2013

Jitka Čechová - Bedřich Smetana –Klavírní dílo VI

Napsal(a) 

Jitka Čechová - Bedřich Smetana –Klavírní dílo VI Jitka Čechová - Bedřich Smetana –Klavírní dílo VI

Jitka Čechová – klavír. Text: Č, A, N, F. Nahráno: 11, 12/2012, Studio Martínek, Praha. Vydáno: 2013. TT: 75:45. DDD. 1 CD Supraphon SU 3846-2.

Většina z dvaadvaceti skladeb, které Jitka Čechová zařadila na šesté CD svého smetanovského kompletu, vznikla v poměrně krátkém časovém rozmezí mezi lety 1844–1848. Jedná se z velké části o díla, která se na koncertních pódiích téměř neobjevují, ba uslyšíme tu i premiéru doposud nepublikované Smetanovy skladby Vzpomínka na Výmar z alba princezny Marie Sayn-Wittgenstein. V pestrém žánrovém spektru převládají programní a příležitostné kompozice, dva pochody reprezentují pak Smetanovu „užitkovou“ tvorbu. Jitce Čechové se v tomto hudebním kaleidoskopu naskytla jedinečná možnost předvést své umění v nejrůznějších výrazových a náladových odstínech – a pianistka využila této příležitosti v plné míře. Tak jako u všech svých předchozích nahrávek i tady mne Jitka Čechová v prvé řadě zaujala neobyčejnou barevností svého projevu (V lese, Pastýřka, Zoufalství), obdivuhodný je její cit pro poezii (chopinovské Lesní city a dojmy, Pensée fugitive, Romance B dur) i pro drama (Vznikající vášeň, Zoufalství). Bezpochyby oceníme také její fantazii při práci s jednotlivými hlasy a smysl pro stavbu melodie (nápaditě řešené repetice v Touze, střední hlas v Lístku do památníku V. Ulverovi), brilantní a nesmírně lehkou prstovou techniku (Caprice g moll, Allegro capriccioso) a v neposlední řadě její inspirovanou a zároveň velmi přesvědčivou práci s agogikou. Pozornost si zaslouží také oba pochody, zařazené jako efektní „finálštyky“ na závěr nahrávky. Pianistka v nich sice respektuje to, že se jedná o „užitková“ díla, a hraje je se skvělým rytmickým odpichem, zároveň si ale neodpustí, aby do nich občasnými, téměř neznatelnými rubaty a jemnými úhozovými nuancemi nevložila ještě špetku „něčeho navíc“. Výsledek je báječný. Všem, kdo se hlouběji zajímají o Smetanovo klavírní dílo či kdo si rádi poslechnou skladby, jež nejsou součástí běžného koncertního repertoáru, nelze než tuto nahrávku vřele doporučit.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.