pátek, 13. únor 2004

Jason Moran Trio: The Bandwagon Tailmix

Na svém sólovém klavírním albu Modernistic se pianista James Moran prezentoval jako stylový všežravec: do jediného programu spojil harlemské piano dvacátých let, chicagskou avantgardu let šedesátých a hiphopové téma, pojednané ovšem velice osobitě. Jeho další deska, tentokrát s triem, se pohybuje v podobné atmosféře, vyostřené ještě dál. Do světa hudby tu proniká realita dnešních zvuků i dějů: zkreslený telefonát v turečtině, jehož větné intonace piano věrně sleduje (Ringing My Phone ), monotónní přednáška o černošské historii decentně doprovázená klasickou jižanskou melodií (Gentle Shifts South ) nebo nervózní ťukání telegraficky znějící basy, nad níž se břeskně ženou burzovní zprávy (Infospace ). Realita, která obklopuje jazzmany stejně jako jejich posluchače, útočí na hudbu a proniká do ní už jen pro to, že na ni tvůrce musí nějak reagovat. Projevy, v nichž se to ukazuje nejvýrazněji, dnes vytvářejí zvláštní odvětví, které také sleduje zvláštní část komentátorů a kritiků. A protože se tady cítím jednou nohou v teritoriu, v němž nejsem doma a do něhož bych ani neměl zasahovat, nebudu se o to pokoušet. Ti, kdo takové trendy sledují, mají naposloucháno daleko více podobných nahrávek, které jim umožní uložit Morana na to správné místo. Za sebe však mohu říct, že jeho reakce na takové podněty z reality ukazují vzácnou improvizátorskou pohotovost a vynalézavost, takže hudební složka většinou nepřijde zkrátka. Ale Jason Moran dovede na realitu reagovat i čistě hudebními prostředky bez pomocné berličky jejího citování. A tady ho snad zařadit mohu. Takže: Moran je především pianista značné zvukové i výrazové intenzity. Plné akordy se střídají s hutnými perlivými pasážemi, bicí hrají téměř neustále paličkami, a z této již poměrně vysoké zvukové roviny rostou výrazné gradace. Ty se po dosažení vrcholu opět zklidňují a rozpouštějí se nikoliv ve fade-outu, ale prostě v pianissimu. Příkladem takového postupu je (pro mě možná klíčová) nahrávka Out Front . Jejím autorem je Jaki Byard (1922-1999). Jako pianista prošel od bopových začátků až k Ericu Dolphymu, Samu Riversovi a zejména k Charlesu Mingusovi, současně však také po jistý čas zaskakoval jako druhý pianista za pana šéfa Duka Ellingtona. Na špičkové technické úrovni dokázal vstřebat řadu stylových proměn a výrazů a navíc v jeho sólech můžeme slyšet i předzvěst "moranovské" zvukové intenzity. Moranovi se daří rozvíjet jeho principy do extrémnější polohy a současně dokazovat, že něco takové bylo i u dřívějších jazzmanů alespoň potenciálně přítomno. Už takový přístup k tradici mu mezi dnešními pianisty zajišťuje zvláštní místo. A navíc se ukazuje, že takové počínání může velmi dobře oslovit i posluchače dnešní, navyklé na zvukovou intenzitu z jiných druhů hudby. Jenže Moran se nevyžívá v kraválu: gradace je u něho skutečné vyvrcholení, po němž následuje zase ústup.

Out Front je nejlepší vizitkou takové koncepce, a podobně je laděna i Moranova skladba Gangsterism On The Stage (v názvu obdoba dvou snímků z prvního alba). Ta dokumentuje mimořádné propojení tria. Ale naproti tomu je tu i lyrická verze klasického standardu Body and Soul , odlišná od té, kterou nabídl pianista na předcházejícím CD. Hned čtyři témata z předcházejího alba se tu objevují v nové podobě. A jsou tu i jiné paralely: romantického Schumanna z prvního alba nahradila pietní šestiminutová parafráze Brahmsova Intermezza op. 118 No. 2 .

Moran se jako pachatel vrací na místo činu, pokaždé trochu jinak, a svou směsicí nejrůznějších období i stylových orientací přivádí naše okřídlené rčení, že hudba je buď dobrá nebo špatná, do rozměrů, jaké se naší usazené tradici už trochu vymykají. Pro mnohé může být Moran hlavolam, pro jiné alespoň část velice poslouchatelné muziky, otvírající nové obzory, a pro pár některých třeba i odpověď na otázku, s čím se vlastně hudba dnes musí vyrovnat. Ale v každém případě stojí za to si ho poslechnout.

Vydavatel: Blue Note Records

Nahráli: Jason Moran - piano, Taurus Matheen - kontrabas, baskytara, Nasheet Waits - bicí