pátek, 29. listopad 2002

Jan Dismas Zelenka: Lamentationes Jeremiae Prophetae

Napsal(a) 

booklet booklet
Když v roce 1997 provedla Musica Antiqua Köln ve Španělském sále Zelenkovy Lamentace , jako by prostor a hudba k sobě nepatřily. Této nahrávce se podařilo vystavět díky výbornému zvukovému záznamu onen prostor někde uvnitř posluchače; v klidu a soustředění působí naléhavá slova proroka Jeremiáše, jak je Zelenka v prostředí dvora saského kurfiřta zhudebnil. Cyklus obsahuje šest lamentací, vždy po dvou ke svátečním dnům velikonočního týdne (Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota), každá z lamentací pak zahrnuje několik veršů, uvedených názvem hebrejského písmene. Už od chorálního tvaru v sobě lamentace skrývají tento kontrast, jemuž vtiskl Zelenka barokní podobu - podobu ariosa a recitativu. Interprety by si snad autor nemohl přát lepší, co však nahrávka dává navíc, to je úžasná plastičnost zvuku, při níž se všechny dialogy nástrojů a vokálů stávají přesně čitelnými. Každou část uzavírá doplněný verš "Jerusalem, Jerusalem, convertere ad Dominum Deum tuum" jako výzva k pokání i výzva skladateli (zhudebnit šestkrát totéž a pokaždé jinak); určitě ne náhodou mi v paměti zůstal ze zmíněného koncertu nejživější právě tento verš v podání kontratenoristy Gérarda Lesne. Těžko srovnávat - Michael Chance je světová špička a před dvanácti lety, kdy nahrávka vznikla, to platilo dvojnásob. Barevnější a výrazově ještě vřelejší John Mark Ainsley (tenor) stejně jako Michael George (bas) tu odvedli vynikající výkony. Zelenkovo chrámové dílo dnes prožívá renesanci, nastartovanou kulatým výročím v roce 1995. V případě Lamentací sice nejde o úplně nový dramaturgický objev, nicméně provedení jako toto vlastně nemá k objevitelské práci daleko. Je to titul posluchačsky vděčný a přitom uspokojující i přísné kritiky.

Ani já si však neodpustím malý soukromý pláč nad bookletem, který si zasloužil jak doplnit údaje, tak provést alespoň ještě jednu korekturu.

Vydavatel: Hyperion - Helios Series / Classic

Stopáž: 73:01

Nahráli: Michael Chance - kontratenor, John Mark Ainsley - tenor, Michael George - bas, The Chandos Barocque Players

Body: 5 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.