neděle, 22. srpen 2004

Jan Dismas Zelenka: I Penitenti al Sepolcro del Redentore

Zelenkovo oratorium Kajícníci u hrobu Vykupitele (v textu Stefana Pallaviciniho vystupují hříšníci Marie Magdalena, apoštol Petr a král David) vyšlo před devíti lety v Pantonu, nyní jej v reedici vydává Supraphon. Otázkou je, zda právě v tomto případě dělá dobře. Z větší části ano: Zelenkova hudba je pro posluchače v posledních letech čím dál lákavější, jména protagonistů snímku - zvlášť v jednom nejmenovaném případě - přitáhnou bez problémů pozornost, návraty k velkým příběhům a postavám jsou v současnosti skoro až módní záležitostí. Přece jen ale zůstává malá pochybnost, zda deska realizovaná v roce 1994 obstojí v současném interpretačním kontextu. V mnohém bezpochyby ano a pro posluchače je milým zjištěním, že se umělcům podařilo vytvořit snímek, který i dnes tepe a svébytně žije, je prozářen nadšením, zaujetím a svěžestí. Nicméně se nelze ubránit myšlence, že mnozí z interpretů jsou dnes - zvlášť v jednom nejmenovaném případě - na jiné úrovni, a přestože se zde až na drobnosti není zač stydět, že by jejich současný projev byl mnohem zajímavější i zralejší. Škoda, že toho firma nevyužila.

Vydavatel: Suprahpon

Stopáž: 67:41

Nahráli: Magdalena Kožená - alt, Martin Prokeš - tenor, Michael Pospíšil - bas, Capella Regia Musicalis, Robert Hugo.