sobota, 13. červenec 2013

Ivan Kusnjer - Operní recitál

Napsal(a) 

Ivan Kusnjer - Operní recitál Ivan Kusnjer - Operní recitál

Ivan Kusnjer – baryton, Božena Effenberková – soprán, Tomáš Klimo – soprán, Orchestr Smetanova divadla v Praze, Orchestr Státní opery Praha, Orchestr opery Státního divadla v Brně, Petr Vronský, Jan Štych, Jiří Pinkas – dirigent . Text: Č, A. Nahráno: 1986 studia Československého rozhlasu v Praze a 1981–1982 v Brně, 1996 studia Českého rozhlasu v Praze. Vydáno: 2012. TT: 78:56. 1 CD Radioservis CR0632-2.

Barytonista Ivan Kusnjer je dnes právem řazen k tomu nejlepšímu, co česká hudební scéna za posledních třicet let přinesla. Od počátku svého působení v Ostravě a v Brně, které zahájil po studiích na HAMU, a úspěších na mezinárodních soutěžích, rozvíjel své pěvecké umění nezměrnou pracovitostí, jenž jeho velký talent vždy doprovázela. Kusnjer není jen špičkovým pěvcem, ale jeho operní postavy a koncertní výkony jsou obdařeny mimořádným vcítěním, bezchybnou dikcí a na operní scéně doprovázeny i sympatickým hereckým projevem. Po léta je Ivan Kusnjer neodmyslitelně spjat s pražským Národním divadlem, kde vytvořil desítky rolí českého i světového repertoáru. Právem je držitelem mnoha ocenění, prestižní Ceny Thálie získal již třikrát – v roce 1994 za Prolog a Tonia v Leoncavallových Komediantech , v roce 1997 za Krále v Osmi písních pro šíleného krále autora Petera Maxwella Daviese a v roce 2001 za postavu Voka Vítkovice ve Smetanově Čertově stěně . V témže roce obdržel také Evropskou cenu Gustava Mahlera a v roce 2002 byl dvakrát nominován na cenu Grammy za nahrávku Janáčkovy Šárky . Kompilace operních rozhlasových nahrávek z let 1981–1996 je dílem zasvěceného operního znalce Jana Králíka, který opatřil booklet charakeristikou Kusnjerova uměleckého působení a výčtem jeho bohatého repertoáru. Úvod patří Leoncavallovým Komediantům , Rossiniho Lazebníku sevillskému , Donizettiho Lucii z Lammermooru a pokračuje Wagnerovým Tannhäuserem , u nás prakticky neznámou operou Upír Heinricha Marschnera, Verdi je zastoupen Trubadúrem , Donem Carlosem , Rigolettem (mimo jiné krásný duet z 2. dějství s báječnou Boženou Effenberkovou), OtellemFalstaffem , následuje Andréa Chénier Umberta Giordana, Čajkovského Piková dáma a na závěr Smetanova Čertova stěna a Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky . Kusnjer zpívá všechny české i originální texty bezchybně s patřičným prožitkem, jen orchestrální doprovod není vždy náležitě precizní a jistý dluh zanechal i přes remastering dobový zvukový záznam.

Body: 5 z 6

Marta Tužilová

Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.