Imogen Holst, Benjamin Britten – Choral Works

Choir of Clare College Cambridge, The Dimitri Ensemble, Graham Ross – sbormistr . Text: A, N, F. Nahráno: červenec 2011, All Hallows‘ Church, Gospel Oak, London. Vydáno: 2012. TT: 72:35. DDD. 1 CD Harmonia mundi HMU 907576.

Suita Planety Gustava Holsta je jedním z hudebních hitů, přinejmenším tento titul se běžnému milovníku hudby při vyslovení jména Holst vybaví. O existenci, natož o díle jeho dcery Imogen ví však málokdo. Jak se píše v bookletu, je načase splatit dluh aspoň vydáním profilového CD. Imogen Holst komponovala orchestrální skladby, je autorkou opery podle Shapespeara Benedick and Beatrice , kantát a celé řady sborů, z nichž přináší nosič výběr. Tři ze zvolených skladeb na CD od svých premiér nikdy víc nezazněly, až na této nahrávce. Imogen Holst se věnovala řadě činností. Působila jako dirigentka, je autorkou publikací, pracovala v hudebních institucích a organizacích, především však vedla v letech 1956–1977 festival v Aldenburghu a úzce spolupracovala s jeho zakladatelem Benjaminem Brittenem. Také se věnovala propagaci díla svého otce a její vlastní tvorba zůstala často stranou. Mass in A minor je její ještě školní práce z roku 1927, dílo žačky Ralpha Vaughana Williamse, užívající střízlivé, neokázalé prostředky. A Hymne to ChristThree Psalms jsou díla čtyřicátých let. Zcela jiného druhu je písňový cyklus Welcome Joy and Welcome Sorrow na texty Johna Keatse pro ženské hlasy a harfu, zkomponovaný na Brittenův podnět. Užité prostředky jsou opět velmi úsporné, až minimalistické, skladatelka však dosahuje velmi jemných barevných odstínů, celý cyklus působí jako pavučinová krajka. Za vrchol sborové tvorby Holstové je označeno zhudebněnění básně Williama Clelanda Hallo my fancy, whither wilt thou go , textu ze 17. století, kde skladatelka adekvátně čerpá z odkazu historie anglické polyfonie. Výběr sborových děl předcházela nahrávka komorní hudby (Court Lane Music ), na niž CD vydané u Harmonia mundi navazuje. Je stále co objevovat a je dobře, když label projeví ochotu přijít s něčím neznámým. Vcelku logicky je k pěti titulům z tvorby Imogen Holst připojena Brittenova slavnostní kantáta Rejoice in the Lamb , k níž Imogen Holst vytvořila orchestraci. A to i když Brittenův temperament a rozmanitost výrazu odsouvá střízlivou, ve výraze skromnou tvorbu Imogen Holst (která jako žena tolika činností určitě plachá nebyla) do pozadí. Výtečně je vybavený booklet (texty skladeb ve třech, respektive čtyřech jazycích).