pátek, 10. únor 2006

Igor Markevitch: Un véritable artiste

Napsal(a) 

Igor Markevitch: Un véritable artiste Igor Markevitch: Un véritable artiste

Berliner Philharmoniker, Orchestre Lamoreux Paris, Symphony of the Air, USSR State Symphony Orchestra, Igor Markevitch. Produkce: Prof. Elsa Schiller. Text: A, N, F. Nahráno: 1954 - 1961. TT: 73:30, 59:05, 77:33, 76:02, 70:46, 62:36, 62:15, 78:27, 69:00. AAD, ADD Mono/Stereo. 9 CD Deutsche Grammophon 474 400-2 (Universal Music).

U mnoha děl dnes jsme svědky toho, že nás některé "kodifikované" interpretace už ničím nepřekvapí a orchestry jsou si stále podobnější. Interpretací hlubokých a zároveň originálních vzniká dnes málo. Tím větší je překvapení, dostane-li se nám do rukou soubor starších nahrávek, které sice nepatří do "Top Ten", ale jedna je zajímavější než druhá.

Igor Markevitch v sobě spojuje nevšední smysl pro zvuk a strhující dramatičnost. Symphony of the Air - bývalý Toscaniniho orchestr NBC - dále orchestr berlínský, francouzský a ruský nehrají vždycky dokonale, po celou dobu ale neztrácíme dojem, že je co poslouchat. Jen Mozart (Haffnerova , Pražská symfonie ) je příliš romantický a hlavně příliš tvrdý. Zato svým razantním, kontrastním Beethovenem (Eroica , předehry Coriolan , Fidelio , Leonora III ) a podobně pojatou Čajkovského předehrou Francesca da Rimini a Patetickou symfonií zaujme okamžitě. Jeho Brahms (1. a 4. symfonie ) je tak vášnivý, že skoro nevěříme, že je to Brahms. Po výrazové stránce je naprosto geniální CD s Wagnerovými předehrami a Debussyho Mořem . Dále je tu Beethovenova Pastorální , Schubertova Třetí symfonie i několik méně známých skladeb, které rozšiřují obzor: Cimarosův Flétnový koncert , Gluckova Symfonie g moll , Gounodova Symfonie , Kodályho Psalmus hungaricus . Vysoká kvalita nahrávek a výběr skladeb - je to vlastně vzorový výběr základního symfonického repertoáru - činí z kompletu ideálního průvodce světem velké symfonické hudby. A je rozhodně lepší pořídit si tento komplet než některou z komerčních "Best of", kde mistři klasické hudby vinou průměrných interpretací ztrácejí mnoho ze své zajímavosti.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal

Body: 5 z 6

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.