Henri Dutilleux – Sur le même accord – Béla Bartók – Houslový koncert č. 2* – Igor Stravinskij – Concerto en ré**

Anne-Sophie Mutter – housle, Orchestre Filharmonique de Radio France, Kurt Masur; Boston Symphony Orchestra, Seiji Ozawa*; Philharmonia Orchestra, Paul Sacher**. Produkce: Alison Ames, Dr. Steven Paul. Text: A, N, F. Nahráno: live, 11/2003 (Dutilleux), 2/1991 (Bartók), 2/1988 (Stravinskij). Vydáno: 2005. TT: 68:46. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 5376 (Universal Music).

Zamýšlet se nad interpretačním uměním Anne-Sophie Mutter by bylo nošením dříví do lesa. Už dávno je první dáma německá houslové hry pokládána za zcela mimořádnou osobnost svého oboru a nic na tom nemění ani fakt (o to je naopak pozoruhodnější), že své triumfy slaví na mezinárodní scéně nepřetržitě už takřka tři desetiletí.

Její nejnovější nahrávka u Deutsche Grammophon (mimochodem první album pro tuto firmu pořídila již jako čtrnáctiletá!) je dalším ze skvostů, které potěší tentokrát zejména milovníky literatury 20. století. Ve světové premiéře na CD přináší album dílo Sur le mÇme accord soudobého francouzského skladatele Henriho Duttileuxe, tvůrce, který je srdci Anne-Sophie Mutter velmi blízký (v bookletu jej dokonce označuje za pro ni největšího žijícího skladatele). Skladbu, plnou oslňující virtuozity stejně jako líbezné zpěvnosti, podává Mutter s maximálním zaujetím a vnitřní koncentrací. Uvědomíme-li si navíc, že se jedná o live nahrávku, pak se nad jejím výkonem tají dech.

Houslové koncerty Stravinského a Bartóka odkazují k již starším nahrávkám Mutter, čas jako by zde však vůbec nehrál roli. Obzvláště Bartók je v jejím podání úžasně působivý, ve výrazu nesmírně mnohovrstevnatý a patří určitě k nejsilnějším momentům celé nahrávky. Právě u Bartóka si plně uvědomíme, v čem spočívají hlavní přednosti houslistky. Zdolává posluchače především svou neobyčejnou naléhavostí a přesvědčivostí, v jejím nasazení jako by bylo místy až cosi mužského, prolínajícího se však zároveň s nebývalou ušlechtilostí, jemností a elegancí. To vše pro posluchače znamená jediné: silný hudební prožitek.

O další z dlouhé řady nahrávek Anne-Sophie Mutter lze tedy jen konstatovat, že není ničím jiným než plným potvrzením jejích mimořádných kvalit.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 68:46