sobota, 9. březen 2002

Heino Eller: Neenia

Napsal(a) 

booklet booklet
Heino Eller (1887 - 1970) je považován za otce moderní estonské hudby. Toto tvrzení, leckdy vyznívající jako planá fráze, má v Ellerově případě skutečně opodstatnění - vedle rozsáhlé činnosti skladatelské vychoval coby dlouholetý profesor na konzervatoři v Tallinnu řadu osobností současné estonské hudby. Mezi jeho nejznámější žáky patří Eduard Tubin, Kaljo Raid a samozřejmě Arvo Pärt.

Ellerova tvorba je v dobrém slova smyslu syntetická. Jeho melodika je bezesporu ovlivněna ruskou či estonskou lidovou hudbou a zároveň je znát, že prošel důkladným poznáním tradice a evropské hudby. Jakožto vystudovaný houslista se věnoval především instrumentální hudbě.

CD je výběrem z Ellerových skladeb pro smyčcový orchestr. Ačkoliv mezi vznikem nejstarší a nejnovější skladby na nahrávce je takřka čtyřicet let, žádných velkých stylových proměn mezi nimi není. Lyrická suita (Lriline sit) (1945) vznikla jako výraz smutku ze smrti manželky za německé okupace. Spíše než melodikou či jednotlivými nápady přitahuje celkovou melancholickou atmosférou a perfektní formální stavbou. Stejně jako některé další skladby je však poněkud jednotvárná na poslech - především z důvodu použití převážně homofonní faktury hudby, bez nějakých sól, pauz či oddechových míst. Obě starší díla - Eleegia (1931) a titulní Neenia (1928) - jsou zvukově mnohem přitažlivější. To je dáno jednak vynalézavou instrumentací (častá sul ponticella, u Elegie zapojení harfy) a jednak projasněním faktury (jednohlas). Pět kusů pro smyčcový orchestr (1953) a Symfonietta (1965 až 1967) mají do značné míry neoklasicistní ráz a působí dosti akademicky. Nádhernou výjimkou je poslední věta z Pěti kusů ("Píseň rodné země"), která díky svému hymnickému charakteru a krásně vyklenuté melodii vyznívá až neseversky vřele. Tallinn Chamber Orchestra spolehlivě řídí Tönu Kaljuste . Hudbě, jež je svým duchem pokorná a výrazem náladotvorná, slouží, a to je dobře.

Vydavatel: 2HP Production

Stopáž: 67:28

Nahráli: Tallinn Chamber Orchestra, Tönu Kaljuste

Body: 4 z 6

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.