středa, 18. červen 2003

Gustav Mahler, Paul Hindemith: Orchestrální díla

Tato dvoudesková kolekce obsahuje mahlerovské a hindemithovské nahrávky v podání Bamberských symfoniků pod taktovkou Karla Antona Rickenbachera . Komentáře k nahrávkám jsou detailní, zasvěcené, týkají se však jen prezentovaných skladeb. Kupodivu ani slůvko o interpretační složce, která je však na celém tomto projektu nepochybně tím nejzajímavějším, protože právě zde spočívá hlavní smysl, idea tohoto edičního počinu. Vyčíst jej lze ale z celkového zaměření vydavatele alba, firmy Virgin Classic, která se systematicky orientuje na mladé umělce. V katalogu tohoto vydavatele totiž nalézají prostor především talentovaní začínající sólisté a dirigenti. Nabízí se jim zde jinde jen těžko dostupný prostor k prezentaci.

A protože ani ti nejnadějnější z nastupujících interpretačních generací to nemají dnes v té ohromné a současně vysoce kvalitní a různorodé celosvětové nabídce nejsnadnější, bylo třeba nalézt pro edici ještě i další nosnou ideou. Tou je v tomto konkrétním případě konfrontace méně známé orchestrální tvorby Mahlera a Hindemitha. Mahler, kterému je věnováno celé první CD, je zde zastoupen třemi symfonickými větami. Na závěr bylo zařazeno více jak půl hodiny trvající Adagio z nedokončené Symfonie č. 10 a jemu předcházejí dvě věty starší, tedy nejprve třiadvacetiminutová věta Totenferie a "jen" osmiminutová věta Blumine . Mladý dirigent na nich prokázal svůj smysl pro dramatickou stavbu velkých hudebních ploch. Nejinak je tomu i na druhém CD, kde je soustředěn výběr z díla Paula Hindemitha. Všechna tři méně hraná díla prezentují skladatele jako prvotřídního instrumentátora, jemuž však jemné nuance orchestrálního zvuku nejsou cílem, jako je tomu například u impresionistů, ale prostředkem k obohacení důmyslných melodických a harmonických struktur. Námětově v těchto dílech skladatel navazuje na tematické okruhy hudby 19. století (weberovské reminiscence) a na soudobé podněty (Neues vom Tage i trojvětá symfonie Malíř Matys , svým názvem shodná se známější skladatelovou operou). Dobrou vizitkou je toto dvojalbum reprezentativní nejen pro mladého dirigenta, ale i pro Bambergské symfoniky .

Vydavatel: Virgin Classics / EMI Czech Republic

Stopáž: 62:40 + 56:50

Nahráli: Bramberger Symphoniker, Karl Anton Rickenbacher