čtvrtek, 17. duben 2008

Goran Bregovič - Karmen (With a Happy End)

Goran Bregovič - Karmen (With a Happy End) Goran Bregovič - Karmen (With a Happy End)

Goran Bregovič

Karmen (With a Happy End)

Vaska Jankovska - zpěv, Ekrem Demirovič - trubka, Draganco Ristevski - trubka, Dejan Manigodič - tuba, Stojan Dimov - saxofon, Alen Ademovič - bicí, Aleksandar Rajkovič - barytonsaxofon, Milos Mihajlovič - barytonsaxofon, Ivan Jovanovič - zpěv, Ludmila Ratkova-Trajkova - zpěv, Daniela Ratkova-Aleksandrova - zpěv, Goran Bregovič - kytara a bicí, Carmen Consoli - zpěv. Nahráno: 2006, Studio Bělehrad. Vydáno: 2007. TT: 59:11. 1 CD Universal 984 848-9 (Universal Music).

Už jste to asi četli v nesčetných rozhovorech s Bregovičem, takže pouze připomínám: jedná se o jeho cikánskou verzi Bizetovy opery Carmen se šťastným koncem, protože když prý jde Bregovič na operu, tak pouze za účelem se tu napít, a tak ho při jedné návštěvě napadlo učinit přítrž všem příběhům o Cikánech završeným tragédií, nehledě na to, že chtěl udělat radost cikánským muzikantům ze své kapely. Zvláštní poměr k opeře, na druhou stranu Bregovič si nikdy se spoustou věcí nelámal hlavu.

Například s autorstvím skladeb, které si odjakživa prozpěvovali Cikáni po celém Balkáně. A když ho na to upozornili, cikánsko-šalamounsky odpověděl: "Hudba je na Balkáně poutníkem a tulákem, stejně jako lidé i celé vesnice." To jen tak na vysvětlenou, když vám některé části skladeb přijdou povědomé; vlastně dost povědomé. Na druhou stranu je potřeba uznat Bregovičovu genialitu, s jakou operu pojal. Učinil z ní skutečné "umění pro chudé", tancovačkovou záležitost pro svatby a pohřby s obrazovým dodatkem pro méně chápající: zeleným trabantem na obale. Nechybí humor, čirý příběh, trocha sentimentu, přesně nadávkované porce vyumělkovanosti, upřímnosti a aranžérské složitosti s dokonalým citem pro prostředí, v němž se děj odehrává. Gádžové budou možná chvílemi tápat, leč Cikáni se v tu chvíli ocitnou doma. A co je důležité, tuhle Karmen je vám Bregovič se svým Wedding and Funeral Bandem schopen přehrát doslova u táboráku. I když v tu chvíli by asi chyběla italská popová ikona součanosti Carmen Consoli, hostující se svým krásně zastřeným hlasem v písni Focu Di Raggia .