Giuseppe Verdi – Simon Boccanegra

Alexandru Agache – baryton, Kiri Te Kanawa – soprán, Roberto Scandiuzzi – bas, Alan Opie – baryton, Mark Beesley – bas, Michael Sylvester – tenor, Rodney Gibson – tenor, The Royal Opera Chorus, Terry Edwards – sbormistr, The Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden, Sir Georg Solti. Režie: Elijah Moshinsky. Text: A, F, N. Nahráno: 11/1991. Vydáno: rev. 2007. TT: 135.00. Obraz, formát: NTSC Colour 4:3. Zvuk, formát: LPCM Stereo, DTS Digital 5.1 Surround Sound. 1 DVD Decca 071 4239 DH (Universal Music).

Dobový záznam Verdiho operního představení Simon Boccanegra z londýnské Královské opery Covent Garden vyšel v reedici renomovaného labelu Decca poprvé na DVD. Na hudební trh s ním firma přišla po sto padesáti letech od původní premiéry opery v benátském Teatro La Fenice. Giuseppe Verdi ji složil ovšem ve dvou verzích, protože premiéra byla neúspěšná kvůli komplikovanému libretu, neobvyklému Verdiho kompozičnímu stylu a slabým uměleckým výkonům. Skladatel považovaný již ve své době za velikána hudební historie ale neváhal dílo přepracovat. Libreto druhé verze opery s prologem a třemi jednáními napsal Francesco Maria Piave a zredigoval Arrigo Boito. Druhá premiéra se konala až v roce 1881 v milánském Teatro alla Scala a její provedení zaznamenalo triumfální úspěch.

V Královské opeře Covent Garden nastudoval dirigent Sir Georg Solti právě druhou úspěšnější verzi a koncipoval ji ve výsostně dramatickém pojetí. Například první významový mohutný dramatický vrchol užil dirigent až téměř po patnácti minutách v osudovém střetu Fiesca a Simona Boccanegry, zatímco před tím jen tlumeně kulminoval orchestrální dynamiku. Tři dějství opery zaznívají pod Soltiho vedením s obdivuhodnou vnitřní logikou, ve které dirigent maximálně šetří vrcholnými gradacemi a nechává v plnosti vyznít krásu melodických romantických kantilén.

Režisér Elijah Moshinsky rozehrává děj ve velkolepých scénických obrazech, které ve scénografii respektují historické konvence i moderní dobu. Jejich atmosféru provází neustálé melodramatické napětí a vnitřní dynamický spád směřující až k závěrečné katarzi.

Alexandru Agache titulní roli Simona Boccanegry, korsára ve službě Janovské republiky a později prvního dóžete v Janově, vystavěl na charakterových rysech důstojného muže trpícího vnitřní citovou rozervaností. Rozsáhlý barytonový part zpívá pěvec s obrovským nasazením. Šlechtic Jacopo Fiesco, kterého ztvárnil basista Roberto Scandiuzzi , je jeho energickým protihráčem zpívajícím s hloubkou dramatického prožitku. Paolo Albiani barytonisty Alana Opie je osobitě dominantním intrikánem sytě tvárného hlasu. Romantickou vznešenost přináší mnohokrát na scénu Maria Boccanegra – Amelia Grimaldi v podání sopranistky Kiri Te Kanawa s milencem plným síly a odhodlání Gabrielem Adornem, kterého ztělesnil Michael Sylvester . Je zážitkem sledovat, jak oba umělci propůjčili svým rolím mnoho výrazových hudebních a hereckých odstínů.

Vícejazyčný booklet je přínosný po stránce výkladové, jinak přináší bohužel jen strohý výčet jmen interpretů, u kterých chybí běžně uváděné životopisné přehledy jejich kariér. Nahrávku opery Simon Boccanegra doplňuje jedenáctiminutový dokument z roku 1992. Rozhovory s interprety natočil Brian Large , který byl současně režisérem záznamu operního představení. Výstižným zveřejněním tvůrčích přístupů umělců k opeře nabízí Large alespoň pronikavější a komplexnější vhled do zákulisí londýnského nastudování.