neděle, 11. duben 2004

Giuseppe Verdi: La forza del destino

Síla osudu spadá chronologicky mezi Verdiho opery Maškarní ples a Dona Carlose . Autor na díle pracoval od srpna do listopadu 1861. Premiéra se konala v Petrohradě rok po jejím dokončení. Libreto k čtyřaktové opeře odehrávající se v polovině 18. století ve Španělsku a Itálii napsal Francesco Maria Piave podle hry Angela Pereze de Saavedra Don Álvaro, ó La fuerza del sino (1835) a prvního dílu dramatické básně Friedricha Schillera Wallensteins Lager (1798). Později libreto přepracoval libretista Aidy Antonio Ghislanzoni. V této podobě bylo dílo poprvé uvedeno v roce 1869 v milánské Scale. U nás zazněla opera poprvé v roce 1926 v Opavě a ve stejném roce ještě v Praze. Historická nahrávka z roku 1941 přináší trochu plochý zvuk, částečně je to jistě zaviněno nahrávací technikou té doby, ale svůj díl na tom nese také dirigent Gino Marinuzzi . Pod jeho vedením zní sice partitura spolehlivě, ale to je téměř vše. Podle mého dojmu se mu nepodařilo dostatečně vystavět kontrastní pasáže a vystihnout dramatické momenty díla. Roli Leonory ztvárnila Maria Caniglia s naprostou suverenitou a její výkon se stal na nahrávce tím nejlepším. Dokázala na sebe strhnout pozornost již v romanci na začátku opery a po celou dobu si ji udržela především svým procítěným přednesem a technickou jistotou. Její partner Galliano Masini v prvních chvílích odradí nepříjemnou barvou hlasu v nižších polohách, ale jakmile se dostane do širokých kantilénových pasáží, předvádí své umění belcanta. Carlo Tagliabue v roli Dona Carlose přesvědčil až ve své árii ve třetím dějství, jeho balada ve druhém dějství vyzněla poněkud nevýrazně. Ostatní pěvci obstáli se ctí.

Vydavatel: Bohemian Music Service

Stopáž: 74:06 + 78:00

Nahráli: Maria Caniglia, Galliano Masini, Ebe Stignani, Carlo Tagliabue, Ernesto Dominici, Tancredi Pasero, Orchestra Sinfonica e Coro di Torino della Rai, Gino Marinuzzi