Giacomo Puccini – Madama Butterfly

Patricia Racette, Maria Zifchak, Marcello Giordani, Dwayne Croft, Greg Federly, Dean Peterson, David Won ad., The Metropolitan Opera Orchestra, Chorus and Ballet, Patrick Summers, režie Carolyn Choa. Text: A. Nahráno: live 7. 3. 2009, The Metropolitan Opera, New York, USA. Vydáno: 2011. TT: 108:53, 37:43. Obraz. formát: NTSC/PAL compatible 16:9 (HD live transmission). Zvuk. formát: PCM Stereo – DTS 5.1. 2 DVD Sony Classical 88697806629.

Tvůrčí tým pod vedením Anthonyho Minghelly připravil pro Metropolitní operu v New Yorku originální a maximálně autentickou inscenaci Pucciniho opery Madama Butterfly . Ve spolupráci se špičkovými výtvarníky, divadelníky a choreografy vzniklo mimořádné ztvárnění italské opery, které se ve všech myslitelných detailech snaží adekvátně přiblížit prostředí a zvyklostem doby a místa, v nichž se děj odehrává, v Japonsku roku 1900. V bookletu DVD jsou podrobně popsány přípravy, které vyvrcholily uvedením nové inscenace v Met v září 2006 u příležitosti nástupu nového generálního ředitele Petera Gelba. Po úmrtí iniciátora celého projektu a producenta Minghelly se ujala režie jeho nejbližší spolupracovnice Carolyn Choa , choreografka původem z Hong Kongu. Její vedení pokračuje v úsilí celého tvůrčího týmu vytvořit pomocí nádherných barevných kostýmů, opírajících se maximálně o tradici a se zapojením starého japonského loutkového a stínového divadla nevšední představení, které umocňuje Pucciniho výstižnou hudbu s orientálními prvky. Scéna je úsporná až minimalistická, prakticky jedinou rekvizitou jsou typické posuvné japonské papírové stěny, což odpovídá také dobové realitě a je třeba ocenit také precizní stylovou barevnost kostýmů i scény s profesionálními světelnými efekty. Orchestr Metropolitní opery pod vedením Patricka Summerse interpretuje Pucciniho hudbu velmi dobře, k výběru sólistů přistoupila režie také citlivě. Marcello Giordani jako Pinkerton sice nevybočuje z dobrého průměru kvalitních tenoristů, zvláštní se může jevit volba Patricie Racette do role Cio-Cio-San. Její soprán je dnes ceněn pro svoji sílu a flexibilitu i vysokou schopnost vyjádřit emoce, v roli patnáctileté hrdinky však občas může působit poněkud dramatičtěji. Tady vidím jediný problém se záznamem na DVD, kde kamera přibližuje detaily obličeje někdy až nesmlouvavě a vzhled pěvkyně skutečně příliš neodpovídá mladičké dívce. Soustředíme-li se však na hudební stránku, nelze jí prakticky nic vytknout a není tedy divu, že Patricia Racette je čerstvou nositelkou prestižní ceny Opera News Awards udělované tradičně v New Yorku nejvýraznějším hudebním osobnostem. Vysoká obrazová a zvuková kvalita live záznamu opery je vhodně doplněna rozhovory protagonistů výjimečného představení se sympatickou hostitelkou Renée Fleming a dále cenným záznamem rozhovoru s dnes již nežijícím autorem unikátní inscenace Anthonym Minghellou.