úterý, 5. únor 2002

Franz Schubert: Symfonie č. 1 - 9, Rosamunda

Při každém setkání se Schubertovými symfoniemi má člověk tendenci věřit na zázraky. Žasne nad geniálními melodickými nápady, nad jejich lehkostí a bezprostředností. Velmi zralá je už jeho První symfonie , které obsahuje překvapivě mnoho názvuků k pozdějším dílům. Přímo magická je symfonie Čtvrtá , snad nejzářivější je symfonie Pátá . Není proto divu, že jejich komplet byl mnohokrát nahrán a vydán - a Riccardo Muti je dirigent, který jim dovede dát mnohé z toho, co potřebují. Jeho pojetí neplýtvá romantismem, je velmi rázné, energické a zároveň poměrně střídmé. Muti také nepatří k operním dirigentům, kteří si nevědí rady se stavbou symfonických partitur. Nejpůsobivější stránkou snímku však přesto zůstává - se vším všudy italský - cit pro melodii. Všechny melodické linky znějí měkce, ale zároveň pevně. U obou závěrečných symfonií, Velké a Nedokončené , stojí v popředí expresivita a práce s kontrastem. Slavnou Nedokončenou přitom nepojímá jako nedokončenou, tj. jako fragment, ale jako ucelené drama. Příkladem dirigentského umění je i to, že nevolí za každou cenu rychlá tempa a přesto dovede strhnout. A že dokáže najít jednotné pojetí a přitom nepotlačit individualitu každé symfonie.

Vydavatel: Monitor-EMI

Stopáž: 76: 13, 67:04, 76:24, 75:03

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.