pátek, 23. květen 2003

František Vincenc Kramář-Krommer: Kvartety & Partity

Jak už naznačuje dlouhý výčet interpretů a dat, máme před sebou nově uspořádaný výběr z digitalizovaných starších nahrávek. Přestože jsou různého původu a vznikly v rozpětí rovných dvaceti let, sjednocuje je osobnost autora. Takto pojatý výběr můžeme označit za šťastný a (znovu)objevný z několika důvodů. Jednak nám přináší průřez kvalitní a málo známou komorní tvorbou česko-vídeňského klasika F. V. Kramáře, jednak upřednostňuje barevně přitažlivé nástrojové sestavy. Z tohoto hlediska je zajímavé zejména první CD, zaměřené na různé příklady kdysi oblíbené formy kvartetů s dechovými nástroji. Ocenit tu můžeme zejména autorovo mistrovství ve vystižení charakteru jednotlivých nástrojů, jejich technických a barevných předností - úplně jinak zní kvartetní věta se zpěvnými tématy svěřenými hoboji, jinak s pohyblivým partem flétny. K zajímavým zvukovým experimentům pak patří kvartet pro dvě violy, violoncello a koncertantní fagot, který pro své sólové vstupy na čas opouští úlohu basového nástroje. Druhá část alba nás přivádí do světa komorních skladeb, typického pro počátek 19. století - partit pro dechovou harmonii. Brilantní kusy, určené profesionálním souborům, dávají interpretům vyniknout jak v dokonalé souhře, tak v individuálních sólových výkonech.

Zvolený výběr je proto hudebně historicky objevný a zároveň i posluchačsky vděčný. Snad jen náročnější zájemce může být rozladěn sledem nesourodých nahrávek, které střídají nejen interprety, ale i zvukové kvality různých prostorů a způsobů snímání. To už ale patří k historické patině tematicky uspořádaných remasteringů, a účel takovýchto počinů nahrávka splňuje více než dokonale. V nejlepší dosažitelné zvukové kvalitě nám zpřístupňuje hudbu, která bude v dohledné době asi těžko nahrána znovu. Kromě toho nám znovu připomíná, že laťka české komorní hudby je vysoko a staré snímky nemusí být nutně horší než nové.

Stopáž: 72:33 + 74:25

Nahráli: Členové Sukova kvarteta, členové Vlachova kvarteta, Collegium musicum Pragense, Harmonie českých filharmoniků, František Vajnar, Jiří Stárek